Snabba kontrollfrågor, varje lektion

När läsåret började bestämde jag mig för att använda kontrollfrågor i mina fysikgrupper – tre korta frågor som eleverna skulle svara på i början av varje lektion. Det var tänkt som en del i ansträngningar med att få elever att läsa på inför lektioner, vilket i sin tur både hänger ihop med god studieteknik och flippad undervisning.

Kontrollfrågorna har evolverats i flera steg, och blivit något ganska annorlunda än de var från början. Och de är jättebra.

Exempel på hur Socrative-fråga kan se ut för eleverna

Man skulle kunna säga att det som har hänt med kontrollfrågorna är att de blivit digitala. Men det är inte det som är grejen. De två viktigaste förändringarna är dessa.

  • Jag har kontrollfrågor i slutet av lektionen också, inte bara i början. Kontrollfrågorna har blivit ett verktyg för att inte bara kolla om eleverna läst på i förväg, utan också att se hur läget med baskunskaper ser ut efter ett moment.
  • Jag får elevernas resultat sammanställda automatiskt. Det betyder att jag faktiskt tittar på dem, och kan se om någon elev inte hänger med. När jag hade papperslappar kollade jag knappt på dem, än mindre sammanställde hur det gick.

De här två sakerna gör att jag, effektivt sett, har en diagnos efter varje moment i kursen – ofta efter varje lektion. Det är inte material jag kan använda som betygsunderlag, eftersom det är för enkla frågor och det dessutom vore enkelt för eleverna att kolla på varandras svar, men det gör det möjligt för mig att märka vilka elever som halkar efter och vilka moment som var svåra för klassen som helhet.

Det känns litegrann som att jag har skaffat mig en instrumentpanel, där röda lampor börjar lysa för elever som inte hänger med. Uppdateringen sker så gott som varje dag – inte efter sex veckor när man har prov. Det har fått mig att inse hur mycket jag kört i blindo tidigare.

Utöver de två viktiga sakerna finns det ett antal småsaker som blivit trevligare.

  • Alla elever aktiveras. Det har varit elever som smugit undan från kontrollfrågorna, men det märks när jag sammanställer dem. De fyra första och de fyra sista minuterna i klassrummet vet jag att alla elever är aktiverade. (Det här är verkligen ingen småsak, men har inte ändrats när kontrollfrågorna gick från papper till digitalt.)
  • Eleverna märker direkt själva när de halkar efter. (Det här är egentligen ingen småsak, men den feedback de får är i princip bara ”rätt” eller ”fel” vilket känns lite tunt för att det ska vara en viktig sak.)
  • Kontrollfrågorna i början av lektionerna visar vad som kommer. När det blir genomgång är de redan beredda på att det kommer att handla om krafter, hastigheter, eller att multiplicera parenteser. Även om man inte läst på i förväg.
  • Jag kan anpassa genomgångar. Jag ser resultaten direkt medan eleverna svarar, och de lektioner som nästan alla elever klarar frågorna bra (vilket hänt!) kan genomgång bli superkort – eller så frågar jag eleverna vad som var viktigast, eller svårast, eller om de har några frågor.
  • Jag slipper hantera massa papper – kopiera, kapa till A5 (för att spara träd), dela ut och samla in i klassrummet, och lagra vid min arbetsplats. (Å andra sidan behöver jag hantera en dator för att sätta igång frågorna, och ta med en surfplatta för elever som inte har egen smartphone.)
  • Jag måste formulera frågor i förväg. Det är jättenyttigt att försöka formulera frågor som kan visa om eleverna har de viktigaste kunskaperna eller inte. Det gör mig mer fokuserad på kunskaper och lärande, och mindre på undervisning. Att göra flervalsfrågor känns lite begränsande, men det är också nyttigt att fundera över vad vanliga missar/missuppfattningar kan vara.

Sen finns det ett par saker som får räknas som negativa också.

  • Det finns risk att elever sänker ribban. Kontrollfrågorna är relativt enkla flervalsfrågor, och det finns risk att elever som klarar kontrollfrågorna bra känner att de inte behöver anstränga sig mer än så.
  • Alla har inte en smartphone. Det har som mest varit två elever samtidigt som behövt låna surfplatta (eller annat) för att göra kontrollfrågorna. För mig är det inget problem att ha med en manick extra, men det vore tråkigt om elever som tycker att det är jobbigt att de inte har en smartphone ”som alla andra” upplever ökad press.
  • Man blir teknikberoende. När nätet lägger av blir det lite svårt, förstås. Om det skulle hända ofta hade jag varit skeptisk, men risken att det kan hända är ett dåligt argument för att inte använda teknik (oavsett slag).

Det var väl det.

Verktyget jag använder heter Socrative. Är du intresserad av att testa kan du kolla in den här flippade genomgången.

2 thoughts on “Snabba kontrollfrågor, varje lektion

  1. Ping: IT-verktyg jag använder: en sammanställning | Att bli lärare

  2. Ping: Sånt som funkade bra 2013/2014 (och lite annat) | Att bli lärare

Kommentera

