Hur vill jag bedömas?

Idag hade vi arbetsplatsträff, där lite olika saker diskuterades. Det sista som hände var att alla lärare fick ett blad med en fråga, som vi skulle reflektera över och skriva ner ett svar till. Frågan kom från vår rektor, och handlade om hur vi vill att rektorn ska arbeta för att bättre kunna bedöma ens prestationer.

Tanken var att lärare inte ska känna sig orättvist behandlade när det är dags för lönesamtal – om vi tycker att chefen inte ser de bra saker vi gör ska vi åtminstone få en chans att berätta för rektorn hur han ska kunna se dem. (Och han får chans att veta hur han bättre ska kunna se våra prestationer.)

Jag funderade och funderade, men blev inte klok på vad jag skulle skriva. Tills jag beslutade mig för att svara på en annan fråga istället.

Det jag skrev var ungefär det här:

För mig är det viktigare att de saker jag gör ses och uppmuntras, än att de bedöms som prestationer. Det bästa sättet att visa att saker jag gör uppmärksammas är att kommentera eller ge feedback på dem – vilket är 100 gånger viktigare än att ha dem dokumenterade inför lönesamtal.

Tre sätt att se saker jag gör är lektionsbesök, att läsa min blogg, och att blanda sig i pedagogiska samtal där jag är med (både i och utanför skolan).

Det kändes skitbra att jag märkte att frågan inte passade på mig – det är så lätt att man svarar på de frågor man får, utan att reflektera över vad de står för.

Tre kommentarer till:

  • Jag undrar vad som händer om man överför det här tankesättet till elever och undervisning i skolan. Att inte bedöma prestationer, utan se och uppmärksamma bra saker som elever gör – och visa det genom kommentarer och feedback. (Vilket väl de allra flesta lärare gör, i större eller mindre grad.)
  • Jag vet att min rektor läser min blogg (då och då), gör lektionsbesök, och är med i pedagogiska samtal. Det är bra.
  • De här tankarna fick mig att tänka på ett YouTube-klipp som faktiskt påverkat mitt liv. Det handlar om vad som driver och motiverar människor. Du kan se det på tinyurl.com/autonomymasterypurpose.
Kommentera

