Rudbeckmetoden blir fundamentmetoden?

Konkretiseringsmetod för gymnasiematten (130921)Skolan jag jobbar på – eller delar av den – är inte helt glad i att jag använder ordet ”Rudbeckmetoden”. Och det kan jag förstå. Det signalerar att skolan som helhet använder och står bakom metoden, vilket inte alls är fallet. Eftersom metoden är lite djärv, och ger ett tydligt och konkret sätt att tolka kursplanerna, finns det också risk att den får kritik från de som tycker att den faktiskt bryter mot kursplanerna. Och sån kritik bör ju inte slå tillbaka på skolan där jag jobbar.

Så i några dagar har jag letat efter ett annat namn. En del i den processen har varit att försöka göra bilder som beskriver metoden (vilket är en idé jag tror att kollegan Anna Oldner gav mig – tack!). Resultatet syns ovan, och diagrammet finns i original här.

I alla fall: Diagrammet och diskussioner tillsammans med Bodil har lett till ett förslag till nytt namn – fundamentmetoden.

Varför det namnet?

  • Metoden är något stabilt att stå på när man ska tolka kursplanerna.
  • Metoden ger något stabilt att stå på när man ska utforma undervisning – både planering och bedömning.
  • Metoden kan förhoppningsvis göra det lättare att ge en stabil basnivå för elevernas mattekunskaper (och alltså ett fundament att bygga vidare på).

Metoden känns rätt stabil, men den är långt ifrån klar. Massor med saker kan ändras till det bättre – och om du har tankar på hur det kan ske får du gärna vara med.

(Att metoden fick heta Rudbeckmetoden från början beror på att även Bodil Holmström, som är min kompanjon när det gäller metoden, jobbar på en skola som heter Rudbeck. Jag har lagt rätt många timmar på den, så jag blev lite överraskad när jag upptäckte att jag faktiskt inte har fäst mig ett dugg vid namnet. Det var skönt.)

One thought on “Rudbeckmetoden blir fundamentmetoden?

  1. Några dagar senare heter metoden *basmetoden*. Fortfarande ett lite tråkigt namn, men inte riktigt lika betongbetonat.

    Säg gärna till om du har ett bättre förslag. Senast söndag.

Kommentera

