Dags att dämpa farten lite

I lördags eftermiddag, när jag hade skrivit bloggposten om förmågor och centralt innehåll, kände jag att det hade blivit lite mycket. Lite mycket skola och utbildning, och lite lite annat. Och jag hade känslan av att om jag fortsätter på det här spåret kommer jag att må dåligt av det. Jag känner inte att det är kris på något vis, men tänkte vänta tills det blir det – så istället väljer jag att dämpa farten lite.

Det är jättelätt hänt att jag jobbar med skolsaker. Lätt att stanna länge på jobbet för att planera kurser och förbereda lektioner, och lätt att sitta med mer generella skolsaker hemma. Jag har inga barn, och en flickvän som jobbar typ lika mycket som jag.

Det finns alltid skolrelaterade projekt jag vill ta ett steg till, och de projekten är kul intellektuella utmaningar – pussel som kan jämföras med de klurigaste datorspel, men de ställer också krav på att kunna skriva och formulera tankar, analysera texter, och massa andra saker som helt enkelt får min hjärna att gå igång. En riktigt farlig sak är att jag dessutom tycker att det är meningsfullt. Om jag kan göra en bättre beskrivning av Rudbeckmetoden kan det hjälpa mattelärare runt om i Sverige, vilket i sin tur kan hjälpa massor med elever. Hur kan det inte vara värt en kvälls arbete – när jag dessutom tycker att det är kul?

Svaret är förstås att det inte är värt det om jag tröttnar, eller kör slut på mig.

När det är svårt att jobba lagom mycket är det extra mycket värt att bli påmind av superbra kollegor. Därför vill jag skicka ett extra tack till Björn Grafström och Sara Carlberg som var vakna på Twitter. (Och tack även till kollegorna i arbetsrummet som alltid bryr sig.)

 

Jag kommer inte att kunna gå ner till 100% direkt, men jag kommer successivt att sänka farten. På min göralista kommer det med jämna mellanrum att stå saker som ”inte jobba med skola ikväll”. Jag tror att det är bra.

Kommentera

