Undervisa fysik: första intrycken

Det här är första året jag undervisar fysik, och den första månaden har gett mig en del intressanta intryck. Här är några av dem.

  • Det är läskigt hur mycket eleverna litar på mig. Jämfört med matten har jag typ noll koll på kursplanen, och det är boken som bestämmer upplägget rätt mycket. Men eleverna är glada och nöjda, så länge lektionerna är någorlunda underhållande.
  • Jag borde inte bli överraskad, men det krävdes att jag fick uppleva det själv innan jag insåg att (vad jag tycker är) ganska fåniga laborationer verkligen hjälper en del elever att förstå begrepp bättre. Litegrann är jag alltså som eleverna – att uppleva saker med fler sinnen gör det lättare att förstå än att bara läsa i en bok.
  • Fysik uppmålas ofta som ett traditionellt ämne, men det är ju otroligt varierande medier för undervisningen. Vi läser, löser problem, gör grupplaborationer, gemensamma experiment, och mer. Så varierad undervisning har jag aldrig haft i matten.
  • Det känns bra att Rudbeck inte börjar med fysiken förrän år 2 för eleverna. Det är skitbra att ha två mattekurser under bältet innan fysiken börjar, och att eleverna börjar läsa om derivata ungefär samtidigt som vi börjar jobba med hastigheter och acceleration.
  • Det är jättebra att jag inte väntade längre med att börja undervisa fysik. Det är frustrerande att känna hur mycket mindre erfaren jag är i fysikundervisningen – när jag vet hur det fungerar i matten vill jag ha lika bra koll i fysiken. Om jag hade väntat ytterligare ett år hade kontrasten blivit smärtsam.
Kommentera

