Bokflipp och kontrollfrågor

I min fysikundervisning testar jag ett grepp som är nytt för mig: Jag ger eleverna i läxa att läsa i boken inför varje lektion, och så inleder jag varje lektion med fyra kontrollfrågor på det momentet. Det känns jättebra, och jag tänkte dela med mig av intrycken här.

Flipp med bok

Flippat klassrum brukar associeras med att låta elever titta på inspelade genomgångar, men att flippa handlar om att använda klassrumstiden effektivt – inte nödvändigtvis att ha filmade genomgångar. I mitt fall använder jag boken istället för filmer; en tanke som slog mig när jag läste i fysikboken inför terminsstart, och tyckte att den var välskriven och rätt rolig att läsa.

Principen är att inför varje nytt moment får eleverna högst fem sidor att läsa, och de ska läsa det innan lektionen. I genomsnitt är det kanske läsning inför varannan lektion, men det var mycket i början, och i slutet av avsnittet om hastighet och acceleration är det mer labbar och problemlösning (och inte mycket ny teori).

Inte alla elever läser på i förväg, och jag har fortfarande genomgångar i klassen. Men de är kortare, och jag tror att eleverna får ut mer av dem.

Digitala kontrollfrågor

Första veckan genomförde jag kontrollfrågor på papperslappar, som jag delade ut och sedan samlade in. De lapparna ligger fortfarande ihopbuntade, och jag har bara kollat på ett par av dem. Nu kör jag istället digitala kontrollfrågor (med hjälp av Socrative och elevernas mobiltelefoner), och jag lär aldrig byta till papper igen. Det är snabbare att distribuera, eleverna får feedback om rätt/fel svar direkt, och jag får en sammanställning mailad till mig. Dessutom kan jag se live på skärmen hur det gått för eleverna, och har det gått bra för de flesta blir det minimal eller ingen genomgång – bara sitta och jobba med problemuppgifter.

Den senaste veckan har jag även haft kontrollfrågor i slutet av lektionen (eller momentet) – för att kolla in basnivån på kunskapen efter att eleverna fått jobba mer med materialet. Vitsen är att jag ska märka om eleverna har problem med något, och att eleverna själva ska märka att de lär sig grejer.

Jag lägger ibland in frågor från tidigare moment, som jag märkt att flera haft problem med, och när jag märkte att många fortfarande har svårt att greppa mätosäkerheter gjorde jag i ordning lite nytt material och la in en lektion för att repetera. Typiskt bra att kunna reagera så snabbt på vad elever har problem med.

En annan sak jag haft kontrollfrågorna till är att kombinera med resultat från diagnosen, för att ge en bättre uppfattning om vilka elever som förmodligen måste jobba hårt för att klara kursen.

 

Att jobba på det här viset känns skitbra, och eleverna verkar också gilla det. En del tycker att det kan bli lite tråkigt när det mesta av lektionen går till att jobba med problem i boken, så kanske borde jag bli bättre på att lägga in demonstrationer eller gemensamma problem på tavlan. Eller nåt. (Kanske låta en elev lösa ett problem på tavlan varje lektion?)

Framförallt gillar jag att få tät kontroll av hur eleverna ligger till. Egentligen fattar jag inte hur man kan klara sig utan som lärare (även om det är precis vad jag låtsas att jag gör i matten).

Den som är intresserad av Socrative kan kolla in en flippad genomgång jag gjorde för verktyget: https://www.blendspace.com/lessons/mN6Ud2RkzVWB8Q

One thought on “Bokflipp och kontrollfrågor

  1. Ping: Sånt som funkade bra 2013/2014 (och lite annat) | Att bli lärare

Kommentera

