Ett ämne i taget

Jag har märkt att jag blivit sämre på att reflektera över min verksamhet som lärare det här andra året. Jag skriver fortfarande loggbok varje vecka, och jag bloggar då och då, men det är inte med samma frekvens och inte samma djup.

Jag hoppas att det är en tillfällig trend. (After work med kollegor igår satte igång en hel del tankar igen, och behov av att sätta ord på dem. Det är kanske sånt jag ska satsa på. Eller så kanske jag ska acceptera att högen med arbete vid terminsstart gör att det blir svårare att reflektera kring vad man gör.)

I alla fall: Jag har också konstaterat att jag inte lyckas fokusera på mer än ett ämne i taget, när det handlar om att dyka i kursplaner, göra genomtänkta kursplaneringar, ha tankar om specifika elevsvårigheter, och annat. Det är fortfarande matte som tar nästan allt fokus för mig (utöver att sköta faktiska arbetet med kurserna, dårå) – och fysiken får vänta.

Det är synd, men förmodligen nödvändigt. Och bra att veta om mig själv.

Kommentera

