En sorts dröm

Det finns så många saker som jag skulle vilja få i ordning. Om man begränsar sig till matematikämnet finns exempelvis de här sakerna (och fler):

  • En konkret förteckning över vad olika mattekurser på gymnasiet innehåller, vad gäller procedurer och begrepp. Med beskrivningar till, så att både lärare och elever kan förstå dem.
  • En gemensam standard för hur man ska se på kunskapskrav i matten. Handlar problemlösning, till exempel, om att lösa problem i allmänhet eller måste en elev hantera problem i flera/alla av kursens områden?
  • En katalog med exempelproblem på E-, C- och A-nivå för de kurser jag undervisar, från varje område i kursen. Problemen ska dessutom ha kommentarer till som berättar varför de anses vara på den svårighetsnivån.
  • En katalog med elevlösningar, med exempel på resonemang och kommunikation på E-, C- och A-nivå (och kanske även F-nivå). Även här ska det finnas kommentarer till, som förklarar varför resonemang eller kommunikation ligger på en viss nivå.
  • En tydligt uttryckt standard för vad som räknas som bra redovisningar av matteproblem, skriven på ett sätt som både elever och lärare kan förstå.
  • En katalog med frågor på minimumnivå, som man ska klara av utan problem när man har läst en kurs.
  • 5 minuter långa videoklipp, som (tillsammans) täcker de kurser jag undervisar.
  • Genomtänkta kontrollfrågor, som hör till videoklippen och testar de saker jag vill att eleverna ska förstå.
  • Ett verktyg som kan ta resultat från kontrollfrågor och summera för mig vilka moment som elever har mest problem med, och hur det ser ut för varje elev för sig. Det ska också gå att omsätta den informationen till mailutskick till eleverna, med så lite manuellt som möjligt.
  • En katalog med användbara problemuppgifter för olika moment/områden, och olika svårighetsnivåer. Både från matteböcker och andra källor.
  • En katalog med användbara proceduruppgifter för olika moment/områden. Från onlineverktyg, men också från matteböcker.

Och mer, förstås.

Jag har tänkt på att en av de saker som driver mig att arbeta häcken av mig är att jag vill få klart sakerna på listan. Det är förstås inte realistiskt att jag lyckas göra det – själv – men jag har åtminstone börjat på en del av sakerna. Och tillsammans med andra är det absolut möjligt att genomföra.

2 thoughts on “En sorts dröm

Kommentera

