En till gammal insikt

Idag blev en såndär dag då jag funderar över jättestora luckor i förkunskaper, och hur jag kan se till att undervisningen fungerar.

Jag tror att mitt problem är att jag tänker att om jag bara börjar i rätt ände med att förklara saker, så kommer det att funka. Men det är inte så. Snarare är det väl så här:

  • Det är eleven som måste göra saker, inte jag. Så jag ska fokusera på att engagera eleverna (och gärna med skolarbetet).
  • När eleven är engagerad kommer hen att lära sig saker. Men framstegen kan komma långsamt – och det kan vara jättelång väg kvar tills de når de saker som kursen just nu handlar om.

Det finns saker som är trasiga i hur skolan funkar. Så jättetrasiga.

One thought on “En till gammal insikt

  1. Värdefull insikt att alla individer har ett ansvar. Sorglig ( tyvärr sann insikt) att många saker i skolansvärld är trasiga.
    Jag tänker att min utmaning som lärare ligger i att skapa ett möte med eleven. Möte där jag kan möta elevens rädsla för misslyckande, agg mot matte som ” nödvändig ont”, ovilja att fortsätta kämpa osv. Jag behöver medvetandegöra eleven om hans eget lärande, tydliggöra delmål och bekräfta framsteg.
    I de bästa världar har jag tid för detta med alla individer. Verkligheten ser annorlunda ut.

    Därför min nästa utmaning bli en fråga om nya mötes former, platser, tider….

Kommentera

