Planera mattekurs del 7: Detaljplaneringen, och uppdateringar

Det här blir förmodligen det sista inlägget om hur jag planerar för min matte 2b-kurs. Nu har den börjat, och min avsikt var att skriva om arbetet inför kursen – inte hur jag sköter den när den väl är igång.

Med grovplanering och det mesta av andra nödvändigheter på plats var det egentligen bara en stor sak kvar: att ge innehåll till momenten i kursen. Innan kursstart la jag en del krut på att skriva material för första avsnittet (samband, korrelationer och funktioner), eftersom jag går bredvid kursböckerna där. Det blev också en hel del jobb med att kolla in tidigare planering, och återanvända resurser därifrån.

Det jobbet pågår löpande, även nu när kursen är igång. Som förra året lägger jag rälsen medan tåget kör. Då är det jätteskönt att ha en grovplanering, så jag vet att jag inte hamnar helt fel.

Bredvid det arbetet fortsätter några andra småsaker: mindre ändringar av grovplaneringen, fixa matriser för mina elever, starta en Facebookgrupp för matte 2b-lärare, och annat.

Och så fortsätter det.

One thought on “Planera mattekurs del 7: Detaljplaneringen, och uppdateringar

  1. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

Kommentera

