Planera mattekurs del 6: Grovplanering av kursen

Ojoj, vad fort det gick för skolan att komma igång. Jag höll ju på att skriva ner min process för att planera matte 2b.

Listan med nödvändigheter, kombinerad med ett antal beslut om vägen framåt, var till stor hjälp för att få i ordning så mycket som möjligt innan skolstart. Jag har jobbat med ett antal isolerade saker. Först ut var ”Matte med Falk”-dokumentet, som lär vara minst lika viktigt för mig som för eleverna. Sen var det lite blandade saker, som att komplettera Rudbeckmatrisen, och annat.

Ett arbete som däremot har behövt dra ut på tiden är grovplaneringen för kursen. I ett kalkylblad skrev jag ner rubriker för moment i kursen, i tur och ordning, tillsammans med hur många lektioner jag tänkte att momentet skulle få. I grovplaneringen ingick även saker som ”välkommen till kursen”-lektion, prov, och reservlektioner som används som buffert (antingen för att knuffa runt planeringen för att passa i schemat, eller för att repetera det som behövs mest).

Första versionen av planeringen fick mogna ett par dagar, och sedan gick jag igenom den igen. Nya avsnitt dök upp, ett par saker flyttades runt, storlek på moment ändrades. Och – viktigare – jag skrev ner korta kommentarer till vad momentet går ut på.

Grovplaneringen gick igenom ytterligare ett par vändor, och under tiden diskuterade jag med Örebro-kollegan Bodil Holmström – eftersom vi bestämt oss för att testa att köra samma planering. (Det är ett häftigt experiment i sig, som redan lett till bra lärdomar.)

Till slut hade jag en planering som jag vågade lägga in på kursplanering.se. Det var några dagar innan lektionerna började.

2 thoughts on “Planera mattekurs del 6: Grovplanering av kursen

  1. Ping: Planera mattekurs del 7: Detaljplaneringen, och uppdateringar | Att bli lärare

  2. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

Kommentera

