Planera mattekurs del 4: Listan med nödvändigheter

Listan med visioner var bra, men jag måste komplettera den med saker som behöver bli klara innan lektionerna börjar. (Eller åtminstone saker som jag behöver ha klara för att inte bli för stressad.) Den här bloggposten blir en sån lista. Jag inkluderar även saker som är klara, eftersom det känns bra att ha en relativt komplett checklista.

Nästa steg lär bli att se vad jag behöver göra först, för att saker ska funka. Och sen sätta igång med det. Tiden går.

Bestämma hur jag vill jobba med några olika saker

Jag kommer att behöva bestämma hur jag ska göra med ett antal av mina visioner (och tidigare tankar): flippat klassrum, problemlösning i en wiki, regelbundna muntliga redovisningar, tillämpa 15-minutersregeln för att minska sen ankomst, placering (och möblering) i klassrummet, rutiner för att låta eleverna uppdatera sina Rudbeckmatriser, och låta elever be om hjälp genom Twitter. Och hur vill jag göra med delprov?

Inom några dagar måste jag ha satt ner foten för de flesta av dessa saker. Annars kommer jag inte att kunna planera på något vettigt sätt.

  • Status: Delvis påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Medelstor.

Så funkar matte med Falk-häfte

De första lektionerna kommer eleverna att bli bombade med massor av information, och en hel del kommer att vara nytt och lite lagom förvirrade. Den här mattekursen kommer inte gå ut på att jobba sig igenom boken, vi kommer att jobba med en del onlineverktyg, det finns kunskapsmatriser att kolla på (och använda). Med mera.

För att göra livet lite lättare för eleverna vill jag ha den viktiga information sammanfattad i ett blad eller två. Jag har ett sånt blad sen tidigare, men det behöver uppdateras.

Saker jag vill ha med: Kort om varför den här mattekursen är annorlunda. Så funkar lärande (typ). Så funkar Rudbeckmatriser. Så funkar bedömning och betygssättning. Så funkar prov (och det finns inga omprov). Så funkar kursplanering.se. Så funkar feedback-dokument. Så funkar Wiki-boken. Så funkar Khan Academy. Saker jag förväntar mig av dig som elev. Så funkar stödmatte. Se till att skaffa en räknare. Så funkar Falk. Kontaktuppgifter.

  • Status: Behöver omarbetas.
  • Arbetsinsats kvar: Medelstor.

Rudbeckmatris för kursen

I början av sommaren berättade jag om Rudbeckmetoden, som jag och Bodil från Rudbeckskolan i Örebro arbetat fram tillsammans. Det är ett jätteskönt sätt att konkretisera kursinnehållet, och koppla det (på ett konkret sätt!) till kunskapskraven. Det gör kursinnehållet begripligt mig, och för mina elever.

Rudbeckmetoden mynnar ut i en matris, som man kan använda för att hålla reda på vad eleverna visat att de kan. Jag har redan en sån matris, men kommer att vilja redigera den lite mer innan jag är helt nöjd. (Bland annat vill jag lägga in länkar till procedurbeskrivningarna i Wiki-boken, och även lägga till de lite fantasifulla namnen jag gett procedurerna.)

  • Status: Så gott som klart.
  • Arbetsinsats kvar: Låg.

Preliminärt upplägg för kursen

Jag vill ha en plan för hur lång tid jag/vi ska lägga på olika moment i kursen, i vilken ordning saker ska komma, och så. Det kallar jag för kursupplägg, och jag vill ha ett sånt klart och veta att det passar in (med marginal) i de timmar jag har.

Jag vill inte bara ha ett sånt upplägg i ett kalkylblad eller så, utan även inlagt på kursplanering.se. Det är där jag sköter min kursplanering. (Den som är nyfiken kan kolla på mitt upplägg från förra året. Tanken var att jag skulle återanvända det, men jag har fått för många nya lärdomar för det.)

  • Status: Ej påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Medelstor.

Schema för kursen

Jag vill åtminstone ha ett preliminärt schema för kursen, så att jag kan se när det fungerar bra eller dåligt att lägga in prov, och om jag har dubbeltimmar eller så. (På Rudbeck där jag jobbar vet jag redan hur många schemalagda timmar det är för kursen, så det behöver jag inte oroa mig för. 84 tror jag att det är.)

Jag vill också ha det schemat inlagt på kursplanering.se, plus datum för nationella prov. (Då får jag trevliga iCal-flöden, och det blir busenkelt att kombinera schemat med kursupplägget.)

  • Status: Schema finns, men ej inlagt på kursplanering.se.
  • Arbetsinsats kvar: Låg.

Rudbeckmatris för varje elev

För att Rudbeckmetoden ska vara riktigt användbar krävs att jag har en kopia av matrisen för varje elev, så att jag kan föra bok över vad de visar för kunskaper. Tack vare jobb jag lagt tidigare är det nu enkelt för mig att skapa såna matriser (och även hantera dem). Det är asskönt.

Det ska bli extra intressant att låta elverna markera sina egna framsteg i en kopia av matrisen, och se vilka insikter som kommer av det (både hos mig och eleverna).

  • Status: Ej påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Låg.

Planering för den första veckan och lite till

Innan första lektionen drar igång vill jag ha lektionsplanering för första veckan, och gärna lite till. Med ”lektionsplanering” menar jag att jag ska ha fyllt i de kursavsnitt jag lagt upp på kursplanering.se, så att eleverna (och jag) kan se vad målen med avsnittet är, ha länkar till användbara resurser, och så.

Om jag hade återanvänt förra årets kursupplägg hade allt detta varit klart, men det gör jag inte. Jag kan fortfarande återanvända en hel del, dock, vilket är bra. Men första veckans planering blir ny, eftersom jag ändrat på ordningen i momenten. Den här gången kommer det att bli extra mycket arbete, eftersom jag måste göra eget material för första avsnittet: korrelation, samband, funktioner och funktionsanpassning.

Lektionsplanering för resten av kursen får ske efter hand. Idealt skulle förstås allt vara klart innan kursen börjar. (Det fick jag testa en gång förra läsåret. Så vill jag ha det, på sikt.)

  • Status: Ej påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Medelstor till stor.

Mer papper till eleverna

Förutom metainformation om kursen (matte med Falk-häftet) finns det också en del blad som jag kommer att vilja ge eleverna så snart som möjligt, och som de kommer att ha glädje av genom hela kursen. Det är till exempel utvalda problemuppgifter i matteboken, lista med procedurer i kursen och flödesschema för problemlösning.

Eventuellt vill jag skriva ut material för första avsnittet och ge på papper (eftersom det inte finns i boken), och då kan man fråga sig om det inte är rimligt att ge varje elev en liten pärm. Det kommer att bli ännu mer papper under kursens gång – det brukar bli så.

  • Status: Ej påbörjat. Behöver fundera mer.
  • Arbetsinsats kvar: Osäkert, men förmodligen medelstor.

Kontakt med andra lärare

Jag har som ambition att vara kursansvarig för matte 2b nästa läsår. I så fall behöver jag ordna en lista på de lärarna, och samla oss till ett möte där vi diskuterar vad vi kan samarbeta kring. Jag hoppas också på att få tag på några engagerade lärare för matte 2b på andra skolor – det vore skitkul att ha lite samarbete över skolgränserna.

För att allt detta ska funka behöver jag fundera mer över vad som kan vara rimligt att samarbeta kring, och även vad andra lärare kan tänkas tycka om såna saker.

  • Status: Ej påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Medelstor.

Introduktionsdiagnos

De första dagarna vill jag köra en diagnos, för att få någorlunda grepp om hur kunskapsluckorna är fördelade. Det finns en diagnos sedan förra året, men jag hoppas att det går att göra en mer samordnad insats med andra som ger samma kurs. Gärna på andra skolor också.

  • Status: Behöver samordna med andra lärare.
  • Arbetsinsats kvar: Liten eller medelstor till stor.

Boka tid i bokförrådet

Jag vill att vi hämtar ut matteböckerna så snart som möjligt, tror jag. Då är det klokt att boka in en tid i bokförrådet i god tid.

Det vore i och för sig en intressant sak att vänta med att hämta ut böckerna, eftersom vi inte kommer att använda dem under första avsnittet. Men vi kommer förmodligen att behöva böckerna för att repetera saker efter första diagnosen.

  • Status: Ej påbörjat.
  • Arbetsinsats kvar: Låg.

Allt som jag inte tänkt på

Det finns förstås saker jag missat här i listan. Jag hoppas på att komplettera den efter hand, så att jag får en trevlig lista att använda nästa år eller så, men nu är den inte komplett.

  • Status: Okänt.
  • Arbetsinsats kvar: Okänt.
6 thoughts on “Planera mattekurs del 4: Listan med nödvändigheter

  1. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

  2. När det gäller sista punkten (vad du inte tänkt på) så tror jag att du med stor sannolikhet kan sätta ”hög” på arbetsinsats kvar.
    När man behandlar olika utvecklingsdomäner/objekt som separata delar (lätt gjort när man vill ha tydligt avgränsade aktiviteter och definierade mål – rationalitetens och reduktionismens stora utmaning) så underskattar man alltid de komplexa beroenden som finns mellan de olika delarna. När man trodde man var klar med en del så inser man plötsligt att man får börja om igen beroende på att en annan del har påverkat förutsättningarna för den första delen.
    Det bästa sätt jag känner till för att hantera denna komplexitet på ett produktivt sätt är att utgå från helheten istället för detaljerna när man planerar, utvecklar och agerar (vilket du säkert redan gör men som inte kommer till uttryck i denna form av punktlista :)
    Kul att följa dina tankar!
    /Thomas dM

    • Bra poäng.

      Jag håller förstås någon form av helhet i huvudet – att skriva ner punkter på det här viset är bara mitt sätt att försöka få bättre grepp om helheten. Men det är lätt hänt att jag tittar för mycket på delarna. I värsta fall leder det till att jag tror att jag är förberedd bara för att jag prickat av allt på min lista.

      Det här med att inte glömma helheten är en tanke jag tänker låta gro ett tag. Tack för värdefull input!

  3. Ping: Planera mattekurs del 5: Ett antal beslut | Att bli lärare

  4. Ping: Planera mattekurs del 6: Grovplanering av kursen | Att bli lärare

  5. Ping: Planera mattekurs del 7: Detaljplaneringen, och uppdateringar | Att bli lärare

Kommentera

