Planera mattekurs del 3: Jobba första vändan, och utvärdera

De senaste dagarna har jag jobbat med det procedurhäfte jag nämnt tidigare: För varje procedur jag tycker ingår i matte 2b gör jag en steg för steg-beskrivning, till exempel hitta riktningskoefficienten för en rät linje, eller använda konjugatregeln för att faktorisera uttryck.

Idag kom jag över lite bättre uppkoppling än tidigare, och kunde därför börja experimentera med WikiBooks. Nu finns början på en bok för matte 2b, och jag har börjat föra in mina procedurrecept. Det har varit klart användbart att faktiskt använda WikiBooks; jag är säker på att det kommer att göra det lättare för mig att planera hur jag vill (eller inte vill) använda den plattformen i höst.

Under tiden jag jobbat har jag också insett jag borde göra en annan lista, för att komplettera mina visioner: En lista med saker som jag behöver innan jag startar undervisningen. Tiden går, och det kommer mer och mer att vara den listan som styr vad jag jobbar med.

Jag gillar att skriva ner min arbetsprocess. Att sätta ord på mina tankar hjälper mig att lära.

One thought on “Planera mattekurs del 3: Jobba första vändan, och utvärdera

  1. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

Kommentera

