Planera mattekurs del 2: Prioritera och börja någonstans

Förra bloggposten innehåller en lista över saker jag skulle vilja göra i min matte 2b-kurs i höst. Det är mycket mer än jag kommer att hinna med att ordna, så mitt nästa steg var att få en överblick av vad jag skulle kunna jobba med, och framförallt att hitta en bra kandidat att börja med.

Jag gjorde mig en liten tabell över alla visionerna, där jag även satte någon form av siffror på arbetet som krävs och vinsten jag får. Det är ett överdrivet systematiskt sätt att arbeta, men det hjälper mig att samla tankarna. Sen körde jag mer eller mindre på känn och valde något att börja med: ett häfte med procedurer.

Att jag valde det beror på flera saker:

  • Jag är bortrest i en vecka och befinner mig i norra Norrlands inland, utan nämnvärd uppkoppling. Det är alltså lättare att jobba med saker där jag skriver mycket än saker där jag måste jobba aktivt mot nätet.
  • Det är ett sätt för mig att få bättre överblick över kursen, och mina nya tankar om upplägg.
  • Eftersom jag vill lägga ut procedurhäftet på nätet är det dessutom ett bra sätt för mig att lära mig hur WikiBooks funkar.
One thought on “Planera mattekurs del 2: Prioritera och börja någonstans

  1. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

Kommentera

