Om sommarlov

Diagram över hur mycket/lite av sommarlovet som gick till jobb.

Det här inlägget skulle kunna vara en klagopost, där jag säger att sommarlovet på pappret är åtta veckor, men i praktiken hälften så långt. Men jag tänkte inte klaga. För jag är jättenöjd. Varför det?

  • Det är lyxigt att ha åtminstone tre veckor av riktig semester, då jag kopplat bort jobbet och skola på riktigt. (Vid ett tillfälle var jag tvungen att tänka efter när någon frågade vad jag jobbade med! Crazy.)
  • Det är lyxigt att ha så pass lång ledighet att man kan både trappa ner och trappa upp långsamt.
  • Det är lyxigt att ha ett jobb som är meningsfullt och engagerande. Det gör att jag vill hålla på med jobbrelaterade saker även när jag inte jobbar. (Åtminstone delar av tiden.) Delar av det skolrelaterade arbete jag gjorde/gör på sommarlovet ser jag som hobbyverksamhet.
  • Det är lyxigt att sommarlovet finns, så att man har möjlighet att ta ut all den inarbetade tid man får under ett läsår. Det finns många yrken där man jobbar lika många timmar som lärare gör, men aldrig har chans att ta ut tiden som ledighet. (Istället brukar överfyllda flextidskonton betalas ut i pengar, vilket lär kännas rätt främmande för offentligt anställda.)

Skulle jag klaga på nåt är det att det är så kort tid med organiserat arbete innan lektionerna börjar, och efter att de slutar. Det vore grymt att få planerad tid, tillsammans med andra lärare som håller samma kurser, för att diskutera och förbereda undervisningen redan innan läsåret börjar. Då hade belastningen under läsåret blivit mer rimlig, och samordningen blivit bättre. Och man hade fått fler möjligheter att utvecklas som lärare.

Kommentera

