Falkmetoden, version 0.1-beta

Saker och ting verkar få större effekt om man ger det ett Namn och kallar det för en Metod. Jag tänkte försöka göra det med några slutsatser jag har kring hur jag jobbar med kunskapsmatriser och bedömning, för att se om jag kan få mitt tankesätt att få större inverkan på åtminstone mitt eget sätt att arbeta.

Det kan tilläggas att jag varit lärare i snart ett år. Det är inte så länge. Så du får ta det jag skriver här med en nypa salt. Eller två.

Så, här kommer Falkmetoden! Den är formulerad med matteundervisning på gymnasiet i åtanke, och består av 6 principer.

1: Kunskapskraven för en kurs ska förtydligas och konkretiseras i en kunskapsmatris

  • Matrisen ska gå att förstå av både lärare och elever. Detta är viktigare än att den följer kursplanen exakt.
  • Det måste inte vara en matris som sammanfattar kunskapskraven, utan kan vara listor, diagram, eller något annat som är effektivt för att uttrycka kunskapskraven tydligt.

2: Lärare och elev delar två kopior av varje kunskapsmatris

  • I den ena kopian ska eleven föra bok över sina kunskaper.
  • I den andra kopia ska läraren samla betygsunderlag.
  • Både lärare och elev ska kunna nå båda kopiorna när som helst, för att se den andres bedömning av elevens kunskaper.

3: All betygssättning utgår från kunskapsmatrisen

  • Det betyder att alla betygsunderlag ska föras in i matrisen.
  • Det betyder också att man exempelvis inte sätter betyg på enskilda prov – inte ens kursprov.

4: Elevers matriser ska uppdateras löpande

  • Läraren kan och ska uppdatera enskilda elevers kunskapsmatriser mellan planerade bedömningstillfällen, när man ser att eleven har kunskaper som beskrivs i matrisen.
  • Eleven ska uppmuntras att bedöma sina egna kunskaper och uppdatera sin kopia av matrisen med jämna mellanrum.
  • Om en lärare har starka skäl att tro att en elev inte längre har kunskaper för en viss del av matrisen, ska den kunskapen avmarkeras. (Men det är skillnad mellan att inte visa kunskaper och att inte ha dem.)
  • För att avgöra om en elev har kunskaper/färdigheter ”med säkerhet” krävs normalt att kunskapen bedöms vid mer än ett tillfälle.

5: Bedömningstillfällen ska utformas för att passa kunskapsmatrisen

  • Saker som delprov, kursprov och inlämningsuppgifter ska skapas med utgångspunkt från kunskapsmatrisen, och kunskaper som man vill att eleverna ska kunna visa.
  • Provresultat ska sammanställas genom vilka kunskaper eleven visat (eller inte). Inte genom hur många poäng eleven fick.

6: Kunskapsmatrisen ska förbättras efter hand

  • Hur kunskapsmatrisen är utformad är jätteviktigt, eftersom det styr hur bedömning (och i förlängningen lärande) sker. Den måste utvärderas och förbättras mellan varje kurstillfälle – gärna både innan kursstart och efter kursens slut.
  • Kunskapsmatrisen ska utformas av flera lärare tillsammans, gärna i samråd med lärare i tidigare och senare kurser.
  • Kunskapsmatrisen ska vara utformad på ett sätt som premierar djupförståelse snarare än utantillkunskaper. (Detsamma gäller hur bedömningstillfällen utformas, vilket exempelvis kan betyda att delprov aldrig fokuserar enbart på det senaste avsnittet.)
  • Det är extra viktigt att gränserna för E är genomtänkta och tydliga förstå, eftersom det både hjälper svaga elever att fokusera på rätt saker och hjälper lärare att fatta beslut om en elev ska godkännas i en kurs eller inte.
  • En aspekt av att göra kunskapsmatrisen tydlig är att hålla mängden information i den begränsad.

Jag förväntar mig att Falkmetoden innehåller en del fel och brister, och att jag kan minska mängden fel och brister efter hand. Hjälp mig gärna att hitta knasigheter – på stor eller liten nivå. (Dessutom utgår jag från att andra tänkt liknande saker förut, så kanske byter jag ut min metod mot någon som redan funnits ett tag.)

Kommentera

