Provhysteri

Det är dags för kursprov och betygssättning. Det betyder att elever flera gånger om dagen knackar på dörren till arbetsrummet och frågar om proven är klara.

Det finns något som blivit helt fullständigt snett med prov. Det är otäckt hur stort fokus proven har fått.

Många elever verkar tänka – och känna – att det är nu det avgörs. ”Hoppas att de frågor jag pluggat på kommer på provet.” ”Hoppas att jag fick tillräckligt många poäng för att bli godkänd.”

Meningen med prov är inte att skapa en tombola där man ska ha tur för att klara sig. En kurs avgörs inte på ett prov. Den avgörs under kursens gång. Det handlar inte om poäng på prov. Det handlar om vad man kan. Fokus måste flyttas från prov till lärande.

Det är förstås inte elevernas fel att de blir fullständigt hispiga när det är kursprov på gång. (Inte alla! Men många.) Många år i skolan har lärt eleverna vad det är som gäller, och det kan man inte ändra på i första taget. Betyg sätts efter att man haft slutprov, och det gäller att få så många poäng att man kommer över gränsen till nästa betygssteg. Vitsen med att gå i skolan är att få bra betyg så att man kan göra det man vill, betyg får man genom att skriva bra på prov, och för att skriva bra på prov ska man proppa in så mycket man kan i huvet dagarna innan och dessutom ha tur med vilka frågor som kommer på provet.

Och tyvärr är det alltför ofta så det ser ut.

När jag tittar ett av de kursprov jag sitter och rättar (inte bedömer) just nu, så funderar jag över hur saker som poänggränser dök upp från första början. Finns det något sätt att fördela 17 poäng på ett prov, så att det motsvarar E-kunskaper? För uppenbarligen motsvarar 17 poäng provbetyget E. Varför ger en enkel diagramläsning 2 E-poäng, medan en annan uppgift som kräver rätt mycket analys och beräkningar ger 1 E-poäng? Och vad är det som sagt att det är vid 36 poäng som gränsen för C går? Och tänk om lärarna bestämmer sig för att flytta betygsgränserna?

Det är klart att det är bra att ha tur i såna lägen, om man är elev.

.

Vi lärare måste inse att hur vi utformar prov påverkar hur de flesta elever jobbar med sitt lärande. Vi måste skapa prov där den enda rimliga taktiken för elever är att faktiskt lära sig saker. Det måste vara prov som om man klarar dem, så har man faktiskt uppfyllt de krav som ställs i kursen.

Det är inte enkelt. Men vi måste försöka.

9 thoughts on “Provhysteri

    • Bra tankar. Jag håller med om det du skriver i din blogg, att det är lätt att sätta Måste som etikett på sånt vi är ovilliga att göra – och kanske borde undvika. Och jag tror precis som du att det är jätteviktigt att ifrågasätta måsten.

      Jag tror inte att man Måste ha prov. (Nationella prov är svåra att komma undan, men utöver dem.) Det man Måste(?) ha är koll på vad eleverna kan, och man Måste ha betygsunderlag.

      Hur vi utformar de sakerna spelar jättestor roll.

      • Tack!

        Måste du ha koll på vad varje elev kan – eller vill du? Skulle vilja dricka ut hakan & säga att du borde vilja det, annars är det läge att byta yrke. Samma sak med betygsunderlag. :-)

        Och jag tror inte vi måste ha prov. Tror inte ens vi måste ha nationella prov. Men så tror jag ju inte ens vi måste ha betyg. :-)

      • Bra poäng – det är ju skillnad mellan Måste och måste.
        Jag *vill* ha koll på varje elev kan, och jag *vill* ha bra betygsunderlag. Det är alltså inte något jag Måste. Men kanske något jag måste (om jag vill vara en någorlunda vettig lärare).

        Jag ser fram emot att testa fler sätt att samla betygsunderlag, och att tona ner vikten av prov. De senaste dagarna har jag tänkt mycket på hur det vore att ha muntliga matteprat med elever, en och en. På 15–20 minuter skulle jag nog kunna få rätt bra koll på vad de kan, med en mycket högre säkerhet än ett prov ger. (Och med mycket mindre stress, för både mig och elever.) Och det är bara ett av sätten jag skulle kunna testa.

  1. Hej
    Jag håller med dig. Prov kan man göra på många sätt och handla om innehållet och inte antal poäng. Jag använder mig av gruppprov. Att se elever diskutera fram sig till ett svar är minst lika givande som något annat. Eller problematiserande prov enbart. Men poäng är inte bra att använda sig av. Färre prov skulle göra skolan till en lugnare arbetsplats för alla.

  2. Jag ser varje prov som ett inlärningstillfälle. Men det kan bli knepigt om eleverna inte prövas på något sätt igen, efter provet. Om det nu är det en är intresserad av. Nästa år tänker jag inte ha några prov!

    • Hur kommer du jobba med betygsunderlag? Jag har hört flera sätt att bygga upp betygsunderlag utan att ha prov, och har testat några av dem, men känner inte ännu att jag kan släppa proven. :-/

  3. Ping: Betygshysteri | Att bli lärare

  4. Ping: Ett problem i skolan: prov- och betygsfokusering | Att bli lärare

Kommentera

