Saker jag vill testa nästa läsår

Läsåret är på väg att ta slut, och då har jag klarat av första året som lärare. Det i sig är värt ett antal bloggposter med reflektioner, men i den här bloggposten tänkte jag sammanfatta saker som jag tänker att jag vill göra annorlunda nästa läsår.

Temat för det första läsåret har varit att sätta mig in i kursplaner, och göra dem så konkreta och begripliga som möjligt både för mig och mina elever. Det känns som rätt ställe att börja, men det jag är lite ledsen över att jag inte lagt – eller kunnat lägga – så mycket tid på hur jag arbetar i klassrummet. Det märks att det traditionella arbetssättet (genomgång och sen jobba i boken) inte når fram till 20–40% av eleverna. Nästa läsår hoppas jag kunna lägga fokus på att lära mig mer om hur arbetet i klassrummet kan fungera.

I min privata loggbok har jag gjort en lång och ostädad lista med saker jag vill göra nästa år. Här nedanför har jag försökt städa och gruppera listan, så att den blir lite begriplig. Mycket handlar om arbetet i klassrummet. Några saker är jättestora, andra är pyttesmå. Vissa saker passar ihop jättebra, andra saker motsäger varandra. Jag tänker att punkterna hjälper mig att fundera, och se vad jag tänkte våren 2013. Och kanske kan det vara lite inspiration för någon annan också.

Allmänt om arbetet i klassrummet (de enkla punkterna)

  • Jag vill anstränga mig mer för att sätta igång lektionerna i tid. Kanske börjar tillämpa 15-minutersregeln (som är en lokal tradition på skolan och innebär att dörren låses när lektionen börjar, och öppnas 15 minuter senare när eventuell genomgång är över).
  • Jag ska se till att eleverna skaffar räknare, även om de läser matte 2b. Det måste gå att hitta billigt på nätet, och att investera fem–sex hundra i att mattekursen går lättare är en no-brainer (om inte ekonomin är väldigt ansträngd).
  • Jag vill använda fasta placeringar i klassrummet, som lottas nya varje vecka eller så. Det blir lugnare, och eleverna uppmuntras att lära känna nya kamrater. Och ofrivillig ensamhet minskar.
  • Jag ska under de första dagarna på kursen samla in information om elever som har rätt till förlängd provtid, eller har speciella behov. Och kommande läsår ska jag verkligen försöka anmäla specialskrivningar av prov i tid.
  • Jag ska återuppta de veckovisa utvärderingarna. De om av sig när datorerna i klassrummet försvann, men det går ju faktiskt att göra dem med papper och penna också.

Om kursupplägg (punkterna som tar mycket jobb)

  • Jag är jättesugen på att ändra ordningen på moment i matte 2b, och börja med korrelation, gå till grafisk representation av funktioner, till funktionsbegreppet, och sedan över till olika funktionstyper.
  • Dessutom vill jag ha med några saker som jag inte sett någon 2b-bok ta upp. (Det är diskriminant som lösningsmetod för andragradsekvationer, derivata som metod för att hitta extrempunkter för andragradsekvationer, och utvidgad substitution som metod för att lösa ekvationssystem.) Det här kräver mer eller mindre en ny mattebok, och jag har börjat snegla på WikiBooks.
  • Jag vill testa att flippa matte 2b på riktigt, och se till att klassrumstiden används så bra som möjligt (se sista listan). För genomgångar vore det intressant att använda sophia.org fullt ut. Måste kolla mer på vilka lärdomar andra lärare har från att använda videogenomgångar – allt har inte fungerat perfekt när jag testat det här läsåret.

Om kunskapsmål, betygsunderlag och sånt (de svåra punkterna)

  • Matriserna som jag/vi använder ska vara lättare att överblicka.
  • Jag ska ge eleverna matriser där de själva kan markera hur de ligger till. (Men jag kommer att behålla en matris för betygsunderlag som bara jag kan redigera.)
  • Det vore kul att se om man kan göra en matris som är så enkel att den kan sammanfattas i några stats för en påhittad karaktär (som i rollspel/datorspel), och göra ett kalkylblad som är roligt att titta på. Men det är nog svårt.
  • Matriserna ska fortfarande innehålla listor med procedurfärdigheter/standarduppgifter, men bara några få ska vara markerade som nödvändiga. Jag tänker mig att eleverna får gröna rutor genom problemuppgifter de löser, inte genom att räkna standarduppgifter isolerat. (Ny skiss finns här!)
  • Jag måste fundera igenom hur jag vill jobba med förkunskaper, och framförallt luckor i förkunskaper. (Är läxor på Khan Academy vettigt här?)
  • Jag vill försöka minimera prov, så som de används idag. Mer fokus på inlärning, mindre fokus på betygsunderlag. (Men sen kvarstår ju problemet att jag bör samla betygsunderlag. Men det måste inte vara i form av prov.)
  • Inte omöjligt vill jag testa att släppa vanliga prov, som betygsunderlag. Fortfarande ha prov med jämna mellanrum, men låta eleverna själva bedöma sina prov och uppdatera matriser. Det vore djärvt, men kanske ett steg jag måste våga förr eller senare. Det lär vara grymt för lärandet, men mindre bra om man tittar på insamlande av betygsunderlag.
  • Jag ska lägga mer tonvikt på problemlösning, och mindre på procedurer. Det blev snett i år.
  • När vi har prov ska de vara bredare, och inte bara innehålla frågor från ett avsnitt. Det blev snett i år.
  • När vi har prov ska det framförallt (bara?) handla om problemlösning, inte standarduppgifter.
  • Jag vill överväga att ha muntliga prov regelbundet. (Kanske går att göra med filmer, där elever löser uppgifter eller förklarar begrepp?)

Arbetsmetoder i klassrummet (de roliga punkterna)

Jag vill skaffa mig en digital pärm med olika arbetsmetoder att använda i klassrummet. Kanske vill jag till och med testa dem systematiskt, för att se vilka som engagerar flest elever mest. Men att köra på känn (och guidas av exempelvis bedömning för lärande) lär vara minst lika effektivt som att ha systematiska utvärderingar, åtminstone när allt är nytt. I en pärm med arbetsmetoder kan exempelvis det här ingå:

  • Låta elever lösa uppgifter på tavlan, som ett regelbundet inslag.
  • Låta elever hitta på problemuppgifter (och göra dem tillgängliga på nätet), inklusive att bedöma problemets svårighetsgrad utifrån kursplanen.
  • Låta elever bedöma andras problemuppgifter (pä nätet), med avseende på tydlighet och svårighetsgrad. Och förbättra dem, om det är rimligt.
  • Låta elever lösa andras problemuppgifter (och göra lösning tillgänglig på nätet, som text, bild eller video).
  • Låta elever bedöma andras lösningar, med avseende på problemlösning, redovisning och mattespråk. (Och göra kommentarerna tillgängliga på nätet.)
  • Det vore jätteintressant att engagera elever i att skapa en mattebok. Jag tror att det går, men kräver att man hittar rätt angreppssätt, uppgifter och metoder.
  • Använda Twitter för att låta elever be om hjälp med uppgifter de fastnat på – och förstås låta elever svara andras behov av hjälp. (En bonus med detta är att elever som jobbar hemma också kan fråga om hjälp, eller åtminstone köa en fråga inför nästa mattelektion.)
  • Jag vill testa tysta konversationer: öppna frågor som elever svarar på/diskuterar kring genom att gruppvis skriva på stora pappersark.
  • Jag vill testa snabba självrättande tester i Google-formulär, exempelvis med hjälp av Flubaroo och förmodligen inbäddning av bilder. Värt att ha i slutet på flera lektioner i rad, eller som inledning av avsnitt för att testa förkunskaper?
  • Jag vill testa tärningsuppgifter – standarduppgifter som eleverna själva genererar med tärning. Vore jättekul att ha tärningsuppgifter som fysiska kort, och ännu bättre om man kan göra såna kort tillgängliga som en app för telefoner.
6 thoughts on “Saker jag vill testa nästa läsår

  1. Det här kommer bli härligt att följa…du kommer ha kul. Välj ut några saker i taget för att göra dem bra. Du kommer att komma långt med hjälp av din digitala kunskap… tack för att du delar så generöst…känner mig bara lite avundsjuk…skulle vilja kunna mer

    • Tack för uppmuntran! Det kommer att bli svårt att välja vad jag ska börja med, men du har helt rätt i att jag inte kan göra allt på en gång. Som jag känner just nu är det ny matte 2b-bok på WikiBooks som ligger överst på listan (av sånt som tar mycket tid), men det förutsätter att jag har inspiration och tid att jobba med det under sommaren.

      Jag önskar att jag kunde säga att det är lätt att komma igång med digitala verktyg – att det bara är att sätta igång, så löser sig resten. Men jag tror att det vore att underskatta de tusentals timmar jag ändå lagt ner på att bli bekväm med dator och digitalt arbete. Kanske ska jag ge samma tips tillbaka: Välj ut ett par saker, och börja med dem! :-)

  2. Ping: Jag har tittat tillbaka för att kunna se framåt | Öpedagogen

  3. Ping: Planera mattekurs på bloggen | Att bli lärare

  4. Ping: Planera mattekurs del 4: Listan med nödvändigheter | Att bli lärare

  5. Ping: Planera mattekurs del 5: Ett antal beslut | Att bli lärare

Kommentera

