Tärningsuppgifter

tärningsuppgifterHär om dagen fick jag en idé för hur man kan göra räkning på standarduppgifter lite roligare. Min vanliga approach har varit att använda Khan Academy, men det är inte alltid det är så bra – en del typer av uppgifter saknas, och det blir lätt lite för enformigt när man tränar en standarduppgift i taget.

Idén jag fick var att använda tärningar för att göra en sorts manuella Khan Academy-uppgifter. (Se exempel i bilden till höger.) Idén är enkel: Man har en standarduppgift där man byter ut några tal. De talen slår man fram med tärning.

Det finns ett par svårigheter med såna uppgifter, men jag tror jag hittat sätt att förvandla dem till styrkor istället:

  • Det finns inget facit. Men om eleverna jobbar två och två kan de jämföra svar, och försöka hitta missar om svaren inte stämmer överens.
  • Om man har otur får man uppgifter som saknar lösningar. Men om eleverna är medvetna om att uppgifter inte alltid har lösningar är det egentligen inget problem. Det kan till och med vara en utgångspunkt för att fundera över varför uppgiften inte går att lösa.

Jag tänker att jag testar att göra ett antal tärningsuppgifter på kort/lappar, så att man kan jobba med en uppgift och dra en ny när man är klar.

Elever som vill ha lite mer utmaning kan försöka lösa tärningsuppgifterna på två svårare sätt: Det ena är att hitta en lösningsformel, där man kan sätta in tärningsvärdena och få ut ett svar. Det andra är att formulera vilka tärningsresultat som gör att uppgiften inte går att lösa, och varför det inte går. (Man kan också tänka sig en lättare nivå, där eleven själv väljer vad en eller flera tärningar ska visa.)

Det blir intressant att testa. Men det blir nog inte förrän i höst.

Du kan se (och återanvända) mina skisser för tärningsuppgifter här: tinyurl.com/tarningsuppgifter

(PS: Jag utgår från att jag är långt ifrån den första som kommit på att man kan använda tärningar för att skapa standarduppgifter på det här viset. Om du vet någon annan som testat vore det jättekul att få lyssna på erfarenheter.)

One thought on “Tärningsuppgifter

  1. Ping: Saker jag vill testa nästa läsår | Att bli lärare

Kommentera

