Det utvidgade kollegiet: några jämförelser och tankar

För ett par veckor sedan skrev jag om det utvidgade kollegiet – den nätgemenskap som finns bland lärare i Sverige – och drog paralleller med ett community för webbutveckling (Drupal) som jag varit mycket aktiv i.

I den här bloggposten tänkte jag göra några närmare jämförelser mellan det utvidgade kollegiet och Drupalcommunityt, och titta på några viktiga saker som är lika, och några viktiga saker som är olika. Avsikten är att väcka tankar om hur det utvidgade kollegiet kan bli starkare och större.

Jämförelsen är ganska torr, så jag tänkte lyfta fram en slutsats redan nu (innan du tröttnar på att läsa): Det utvidgade kollegiet skulle tjäna på att ha en central samlingsplats. Därför tänkte jag föreslå diskussioner om att försöka samlas kring (säg) kollegiet.org, och ha det som nav för diskussioner och kommunikation. Längst ner finns ett mer preciserat förslag.

Saker som finns i båda nätgemenskaperna

  • Ett gemensamt övergripande projekt. Det är passionen runt skola och utbildning som får det utvidgade kollegiet att finnas, och en liknande passion ligger bakom Drupalcommunityt. Det är ingen överraskning, men ändå värt att betona att det är en passion och ett engagemang som är stommen. Där finns en kärna och ett mål, som alla delar (även om man kan ha olika åsikter om vägen dit).
  • Alla är välkomna. Jag har inte känt till det utvidgade kollegiet speciellt länge, men det står redan klart att det är lätt att bli välkomnad. Samma sak gäller för Drupal, och jag är övertygad om att det är en viktig faktor för att ett community ska växa och må bra.
  • Man ses både online och fysiskt. Och de fysiska träffarna tenderar att bli intensiva och roliga. Att träffas ”på riktigt” ger viktiga band mellan människor.
  • De flesta engagerar sig massor på fritiden. Det utvidgade kollegiet, och Drupalcommunityt, är inte ett jobb man har. Det är något man engagerar sig i. För de flesta betyder det att man lägger tid på kvällar och helger, och jag tror inte att det är dåligt. Det ger både frihet och personligt engagemang – två bra faktorer för att bra saker ska växa fram.
  • Det finns många undergrupper. I Drupalvärlden finns många olika typer av webbutvecklare, som använder Drupal till många olika saker. I det utvidgade kollegiet finns lärare av många olika slag, och dessutom skolledare och andra skolutvecklare. Mångfalden är inte något problem.

Saker som det utvidgade kollegiet saknar

  • En central mötesplats. Drupal har kämpat hårt för att ha ett ställe som är navet för projektet, och det skapar en självklar plats att gå till när man letar efter personer, upplysningar, eller diverse resurser som har med Drupal att göra. Det ger en rad fördelar:
    • Man kan alltid hitta den man är ute efter – alla har ett konto på drupal.org, och det går att kolla upp vem någon är.
    • Det finns en självklar kommunikationsplats. Det handlar dels om viktiga nyheter, men minst lika mycket om diskussionsgrupper. Det finns också en ström av bloggposter som samlas in från allehanda personer och organisationer som bett om att få vara med i ett nyhetsflöde.
  • En livechatt som alltid är igång. På torsdagar kl. 20–21 pågår #skolchatt på Twitter. I Drupalvärlden finns chattrum som alltid är öppna, och där det största alltid har några hundra inloggade personer när som helst. Det ger en närmare kontakt med människorna, och ett effektivare sätt att diskutera när man har mycket att säga till varandra.
  • Alla är inte datorfreaks. Jobbar man med webbutveckling är det naturligt att kommunicera via dator. Bland pedagoger och skolledare finns det många som skulle trivas i det utvidgade kollegiet, men som inte har nätkommunikation som ett självklart verktyg.
  • Galna upptåg. Jag kanske bara har missat dem, men jag har inte sett några (större) galna upptåg i det utvidgade kollegiet. Kanske är lärare så beroende av förtroende från allmänheten att man inte kan hitta på en egen flagga och döpa om en båt, eller så har det bara inte kommit igång ännu.
  • Samarbeten i projekt. I Drupalvärlden är det norm att projekt sker i samarbete mellan människor som har olika arbetsgivare och bor på olika platser. I skolvärlden är det fortfarande ovanligt (enligt mina erfarenheter).

Försprång som det utvidgade kollegiet har

  • Struktur och styrning. Skola och utbildning har styrdokument, myndigheter, och lärarutbildningar som skapar både en gemenskap och formulerar mål för verksamheten. Där Drupalcommunityt ibland måste samlas till långa och smärtsamma diskussioner för att ta reda på vad man vill, kan lärare i många lägen titta i styrdokument och få svar. Det finns nedskrivet vad det innebär att vara lärare, och vad svenska skolan är till för.
  • Språk och närhet. Det utvidgade kollegiet behöver förstås inte begränsas till Sverige, men det finns tillräckligt många pedagoger i Sverige för att vi ska kunna ha en egen gemenskap. Vi har lättare att förstå varandra språkligt och kulturellt, och vi bor så pass nära varandra att det är lätt att träffas. Just att ha en hög geografisk densitet tror jag är viktigt för att få till fysiska träffar, som jag i sin tur tror är jätteviktiga.

.

Vi bore ha ett nav

Jag tänker argumentera för att det utvidgade kollegiet borde ha en central mötesplats på nätet. Som läget är idag finns massor av forum och diskussionsgrupper, men ingenstans finns någon vägvisare för var man kan hitta diskussionerna. Det gör det mycket svårare att samarbeta (eller bara umgås).

En navsajt (projektnamn ”kollegiet.org”) för det utvidgade kollegiet skulle kunna ha följande:

  • Möjlighet att starta diskussionsgrupper/-forum som man vill. Och möjlighet att hitta grupper både genom sökning och kategoriseringar.
  • Ett samlat flöde av blogbposter från betrodda källor. (Bloggarna ligger inte på kollegiet.org, utan hämtas från andra sajter.)
  • Möjlighet att ge en kort presentation av sig själv, inklusive länkar till konto på Twitter, Facebook och Google plus.

Vad tror du? Låter det som en bra idé? Och tycker du i så fall att kollegiet.org skulle ha fler funktioner?

(Jag anser för övrigt att ett nav för det utvidgade kollegiet måste vara fristående från enskilda skolor eller företag.)

Annonser

3 thoughts on “Det utvidgade kollegiet: några jämförelser och tankar

  1. Ja ja ja… Så klart att vi ska ha en gemnsam plattform! Det har varit saknat och det behövs! Mkt bra ide… :)

  2. Ping: Ensamarbete, eller gemensamt projekt | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s