Bli diplomerad för undervisning i vissa kurser?

Jag kunde inte riktigt sluta fundera över de snabba tankarna jag skrev ner om något som liknar AT-tjänst för lärare.

Tänk om man hade ett system där lärare blir diplomerade i kurser där de undervisat flera gånger (och kan uppvisa ett solitt pedagogiskt material). Det skulle kunna användas på de här två sätten:

  • Diplomering medför lönepåslag. Du har blivit en mer kompetent lärare, så du ska ha en högre lön.
  • Den tid det tar att hålla en kurs kan räknas olika beroende på om man är diplomerad i kursen eller inte. Är du inte diplomerad så behöver du mer tid.

Den andra punkten betyder att man på sätt och vis får högre arbetsbelastning om man är diplomerad, vilket kan tyckas lite konstigt. Men om man kan hålla kurser med mindre arbete är det egentligen inte en ökad belastning, utan lika mycket arbete men mer betalt.

Här är utkast för några detaljer:

  • Man blir diplomerad efter att ha hållit en kurs fem gånger, och fått den pedagogiska portföljen för kursen utvärderad.
  • Diplomering betyder 2000 kr påslag i lön.
  • En diplomerad lärare får 75% av tiden som en odiplomerad lärare får för en kurs.

Vad tror du: Skulle du tycka att det var lockande att jobba på en skola som hade det här tankesättet? Är detaljerna rimliga? Finns det fördelar/nackdelar som jag missat, eller saker som får ett sånt här system att inte fungera?

Jag är nyfiken på vad både lärare och skolledare tycker.

Annonser

3 thoughts on “Bli diplomerad för undervisning i vissa kurser?

  1. Härligt att du tänker fritt. Sånt gillar vi! Jag tycker att grundtanken är god, men det kan säkert finnas aspekter som sabbar idén. Det får andra stå för – jag är mer visionär än realist. En nackdel skulle kunna vara att man inte uppmuntras till att vidareutveckla undervisningen i sina gamla kurser (och kanske inte heller har tid till det). Och i provtider blir det ohållbart om man är diplomerad i samtliga kurser och ska rätta 33 % fler prov än sina odiplomerade kollegor. Det där med lönepåslaget måste nog också justeras lite beroende på antal kurser – en ma/fy-lärare kan ju lätt ha 6 olika kurser samtidigt, ska de ge 2000 kr vardera? Och vad händer vid tjänstefördelning om man vet att lönen diffar 2000 om man får t.ex. Ma2b i stället för Ma3b?

    Här fick du lite bränsle till dina tankar. :)

    • Bra kommentarer.

      När det gäller lön tänkte jag att man ska få (säg) 2000 kr mer för varje kurs man är diplomerad i – oavsett vilka kurser man undervisar i. Är man diplomerad i 10 kurser är det alltså 20 000 pix mer i månaden, även om man inte skulle hålla någon av kurserna. (Skolledningen lär dock se till att man får hålla de kurserna, så att de får valuta för pengarna…)

      Vet inte om det är en vettig approach, men det var så jag tänkte.

      De andra kommentarerna kräver mer tankearbete innan jag har något bra att säga. (Kanske någon annan har tankar om dem?)

      Tack än en gång för uppskattad feedback!

      • Okej. Intressant. Då finns det inte utrymme för lönesättande chef att premiera så mycket annat… Det finns i alla fall en rättviseaspekt i att vissa lärare endast har en till tre kurser, och därmed har mycket sämre möjligheter att casha in på diplomering. Men det behöver ju inte sabba grundtanken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s