Teaterapa

Nu i veckan hände det igen. Jag fick en insikt, som var ganska omvälvande och så självklar att den nästan är pinsam att berätta.

Min matte E-grupp hade två lektioner kvar att repetera inför provet, och jag hade gjort i ordning en fin presentation på prezi.com för att sammanfatta komplexa tal och polynomfaktorisering. I klassrummet frågade jag vad eleverna ville att vi skulle lägga tid på – jobba själva, ha repetitionsgenomgång av hela avsnittet (dvs. min presentation), genomgång av något särskilt, eller något annat. Det var övervikt för att jag skulle köra min presentation.

I efterhand slog det mig att det var dåligt prioriterad tid. Det kanske var bra att ha en snabbgenomgång, men min genomgång tog för lång tid. Det eleverna behövde mest var att sitta och jobba själva. Men det jag ville göra var att hålla den där sammanfattande genomgången som jag hade förberett.

När jag funderade på det i efterhand kunde jag se att jag gör såna saker ganska ofta. Jag gillar att stå vid tavlan och förklara saker. Men det är inte mitt uppdrag. Det är att hjälpa elever att lära sig saker, och för det krävs (för det allra mesta) att de jobbar själva.

Förra veckan hade vi en träff med BFL-gruppen (det vill säga de grupper som satts samman för att lära oss om de pedagogiska principerna som kallas bedömning för lärande). Hon som ledde gruppen berättade bland annat att ett rätt tungt namn hade sagt ”Du ska  aldrig jobba mer än dina elever”.

Jag tyckte att det påståendet fungerar ganska dåligt. Men jag börjar också se att det finns en del visdom i det. (Och som mycken visdom är det väl också onödigt kryptiskt uttryckt.)

Kommentera

