”Vilka sidor är provet på?”

Frågan i rubriken har dykt upp ett antal gånger nu, och det har tagit rätt lång tid för mig att förstå den. Jag har ju berättat klart och tydligt vad provet handlar om, och det borde ju vara uppenbart att det är de moment vi jobbat. Så varifrån kommer frågan?

Idag fick jag en insikt. En del elever har så svag uppfattning om sitt eget lärande att de inte kan avgöra när de kan hantera (säg) andragradsekvationer, eller hitta max-/minvärden för andragradsfunktioner. För dem fungerar det inte att säga att provet ger chans att visa vad man kan på de områdena. Istället vill man veta vilka sidor man ska slå upp i boken, så att man kan sitta och jobba med rätt typer av uppgifter.

Det är en lite tråkig insikt.

En uttalad målsättning med gymnasiet är att elever ska reflektera över sitt lärande, och att exempelvis kunna avgöra hur väl man behärskar ett visst område är ett skolexempel (heh) på det. Men av vad jag upplever är det inte alla elever som har möjlighet till det, åtminstone inte utan särskilt stöd.

Sen är det förstås också elever som tycker att det är bekvämt att jobba i boken, och veta vilka sidor man ska fokusera på. Det känns ju helt ok.

Min syn på det hela är nog rätt utopisk. Jag tänker att ett visst moment (och en hel kurs) går ut på att lära sig vissa saker – och kursboken är ett sätt att göra det. Jag hoppas att jag kan fortsätta att vara idealist.

One thought on “”Vilka sidor är provet på?”

  1. Ping: Ett problem i skolan: prov- och betygsfokusering | Att bli lärare

Kommentera

