Skolpolitik del 7: Skolan måste skyddas från politiken

Jag trodde att jag hade avslutat de bloggposter där jag deklarerar mina utbildningspolitiska åsikter, men det åtminstone en viktig sak kvar att säga: Skolan måste skyddas från politisk detaljstyrning.

Det är alldeles för lätt att ha åsikter om hur skolan borde eller inte borde fungera – alla (även jag) har sina åsikter om hur något borde ändras så att saker ska fungera bättre. Det kan handla om betyg från årskurs 3, att det måste finnas estetisk verksamhet som tillval i alla program, fler timmar för gympa, eller vad som helst.

Här är min fasta ståndpunkt: Skola och utbildning utvecklas bäst av de som håller på med verksamheten. Det är de som vet bäst hur skolan fungerar, de som har de bäst underbyggda idéerna, och de som har bäst förutsättningar att genomföra förändringar.

Politikens uppgift är inte att bestämma i detalj hur skolan ska fungera. Politikens uppgift är att (1) göra tydligt vilka ramar alla skolor måste leva upp till, och (2) se till att skolor får de resurser som krävs för att själva kunna bedriva utveckling. I viss mån har politiken också i uppgift att (3) följa upp och granska skolan – men det ligger inte på riksdags- eller partipolitisk nivå, utan snarare hos Skolverket eller Skolinspektionen.

Att säga att det borde finnas betyg från årskurs 3 för att vi bättre ska kunna jämföra skolor är enligt mig ett ok politiskt ställningstagande (även om jag inte håller med). Att säga att det borde finnas betyg från årskurs 3 för att det ska bli mer ordning och reda är inte ok.

Kommentera

