Kunskaper i programmering sparar tid

För länge, länge sedan, när jag fortfarande var yster student vid Uppsala universitet, bestämde jag mig för att läsa en påbyggnadsutbildning i journalistik. Jag tänkte att man alltid har nytta av att kunna uttrycka sig, och att veta mer om hur en så mäktig apparat som media fungerar.

Det var en bra investering, men mitt fritidsintresse för datorer och programmering har varit långt mer användbart.

Här om dagen satte jag ihop ett kalkylblad som gör att arbete som tidigare tog en eftermiddag nu tar en halvtimme. Att hantera kunskapsmatriser för mina elever vore nästan omöjligt om jag inte hade skript som hjälper mig att uppdatera många matriser på en gång. Färdigheter i webbutveckling har varit jättenyttiga för att sköta kursplanering på ett bättre sätt. Och att allmänt vara datorvan hjälper mig att hitta och använda verktyg som är kalasbra. Bara en sån sak som att skriva snabbt på ett tangentbord gör att det inte är något hinder för mig att få ner mina tankar på ett papper.

Heja IT-kompetens.

One thought on “Kunskaper i programmering sparar tid

Kommentera

