Igen: Tid är nödvändigt för utveckling

Jag har sagt det förut, och jag kommer att säga det igen. Den mest begränande faktorn för skolans utveckling är lärarnas tid. (Åtminstone baserat på de saker jag upplever.)

Fortbildning i all ära, men lärare har redan tusentals idéer om vad man skulle vilja testa att göra annorlunda som kan göra undervisning och bedömning bättre. Det som saknas är tiden.

Och när jag säger tid menar jag inte att skolledningen ska bestämma att två timmar varje vecka läggs till fortbildning och förkovran. Det är en bra start, men om det ska fungera på riktigt ska resten av arbetsbördan vara sån att man får två timmar över varje vecka. När det blir onsdag eftermiddag, och det är dags att ägna sig åt fortbildning, ska man inte känna att det finns 100 prov kvar att bedöma, lektioner att förbereda och kurser att planera. Man ska känna att nu har jag tid över, nu kan jag ägna mig åt det jag vill.

Den dagen lärare känner så kommer det bli en explosion med utveckling och förbättring i skolan.

Men så är det inte idag. Mycket få lärare tar fikapaus. Och här om dan när jag satt ner en halvtimme och åt lunch kändes det som att lunchen var jättelång.

Så jag säger det igen: Av de yrken jag testat hittills är det i läraryrket jag haft sämst förutsättningar att göra det jag kallar för ett bra jobb. Det är sjukt.

Kommentera

