Om bedömning: När ska man kunna något?

En fråga som ofta dyker upp i samband med bedömning av kunskaper är när kunskaperna ska räknas. Det finns så vitt jag vet inga slutgiltiga svar på frågan, men det finns ändå anledning att stöta och blöta den för att bli klokare.

I det här inlägget tänkte jag samla några tankar jag haft kring frågan, och hur jag hoppas på att lösa den.

Vad läroplanen säger

Jag kan inte de exakta referenserna, men läroplan/styrdokument säger följande:

  • Man ska bedöma elevers kunskaper under hela kursen.
  • Betyg ska sättas på de kunskaper eleven har/uppvisar vid slutet av kursen.
  • Man ska göra positiv, inte negativ, bedömning – vilket betyder att man bör se kunskaper som en elev visar snarare än av vad eleven inte visar.

Problemet

Det exempel som brukar dyka upp i diskussioner om det här ämnet är detta: En elev visar under ett delmoment i kursen att hon hanterar (säg) problemlösning med sannolikheter. Vid kursprovet, i slutet av kursen, lyckas eleven dock inte lösa problem som har med sannolikheter att göra. Hur ska elevens kunskaper i problemlösning för sannolikheter bedömas?

Om man tittar på styrdokumenten, vilket jag tycker att man bör göra, säger de följande:

  • Kunskaper som eleven visat tidigare under kursen ska räknas.
  • Men om eleven inte kan det som ska bedömas vid slutet av kursen så kan det inte användas för att sätta betyg.
  • Men att eleven inte löser problem om sannolikheter vid kursprovet betyder inte nödvändigtvis att eleven inte kan det – bara att hon inte visat det just då.

Den sista punkten ställer till det ganska mycket. Det är en skillnad mellan att kunna något, och att visa att man kan det. Om en elev har migrän, just varit med om något jättejobbigt, eller i allmänhet har en dålig dag är det inte säkert att hon kan prestera speciellt bra på ett prov. Rätt många elever har svårt att prestera bra på skriftliga prov över huvud taget, för den delen. Att sänka eller nollställa tidigare bedömningar av kunskaper är alltså rätt tveksamt.

Å andra sidan – ska det räcka att en elev vid något tillfälle uppvisar kunskaper? Det leder lätt till en kunskapssyn (och studieteknik) som går ut på att kunna något vid ett delprov, och sedan glömma bort det.

Min approach

Den approach jag tagit är att jag kommer att fortsätta tänka att en elev kan något fram till att hon tydligt visar att hon inte kan det. Det räcker alltså inte att låta bli att visa att man kan det: jag som lärare måste ha ett rätt starkt underlag för att dra slutsatsen att eleven inte bara misslyckats med att visa en kunskap/färdighet, utan att eleven inte längre har kunskapen/färdigheten kvar.

Men hur då?

Det säkraste sättet att ta reda på om en elev tappat bort kunskaper är förmodligen att prata med eleven, och ställa frågor som man ber eleven fundera högt kring. Det kan man förstås göra ibland, men det är ohållbart att göra det med alla elever och alla kunskapsområden.

Istället tänker jag komplettera delprov med frågor på gamla områden. Frågorna ska vara så lätta att det tar högst 5–10 sekunder att besvara dem för någon som har lite koll, så de ska förhoppningsvis inte vara i vägen för de som kommer ihåg sånt vi jobbat med innan. De ska till och med vara så lätta att ett korrekt svar inte säger speciellt mycket om vad eleven kan. Om man svarar fel, däremot, säger det en hel del. Det tänker jag tolka som att eleven tappat bort de gamla kunskaperna, och därför kommer att behöva visa dem igen.

Ett exempel

Här är några exempel på frågor jag tänker att man ska klara av när som helst efter att man visat kunskaper i linjära ekvationer och linjära funktioner.

  • Lös ut y ur följande ekvation: x + y = 2
  • Är x = 5 en lösning till ekvationen 3x + 5 = 20?
  • Vad är ändringshastigheten (k-värdet) för linjen som beskrivs av y = 3x – 1?
  • Beskriver ekvationerna x + y = 0 och 2x + y = 0 samma linje/samband?
  • Ekvationen y = 2x + 5 är given. Vad är y när x = -1?
Advertisements

2 thoughts on “Om bedömning: När ska man kunna något?

  1. Ping: Tidsparadoxen, del II | Att bli lärare

  2. Ping: C är det nya godkänt? | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s