Ett skönt synsätt

Jag gör mitt första år som lärare, vilket jag ofta ser som mitt sista år av min lärarutbildning. Mycket av det jag gör som lärare är för första gången – kurser jag planerar, lektioner jag förbereder och genomför, betyg jag sätter, och så vidare.

Rätt ofta tänker jag att det jag gör, gör jag för att kunna göra det bättre nästa gång. Det är ett skönt synsätt. Varför det?

  1. Det hjälper mig att känna att det är ok med misstag.
  2. Det hjälper mig att vara öppen för nya idéer, och reflektera över det jag gör.
  3. Det hjälper mig att få energi att riva upp gamla planer och tankar, och lägga nya spår när jag hittat något som jag tycker verkar bättre.

Den enda nackdelen, dårå, är att det tar mycket energi. Det är motsatsen till att jobba på rutin.

Kommentera

