Skolpolitik del 6: Effekterna av det fria skolvalet måste utvärderas

Det här blir förmodligen min sista bloggpost om mina skolpolitiska åsikter. Den handlar om det fria skolvalet.

Jag är starkt skeptisk till det fria skolvalet. Min utgångspunkt är att alla ska ha en bra skolgång, och jag tycker inte att det fria skolvalet hjälper till med det – snarare tvärt om.

Ett argument som man ibland ser är att skolvalet ger elever möjlighet att läsa på skolor som passar deras intressen och talanger – och att det fria skolvalet alltså ger oss bättre möjligheter att ta tillvara på unga människors potential.

Det är sant, på sätt och vis. Det enda som inte stämmer är att det inte reformen med det fria skolvalet som gjorde detta. Om man sökte ett gymnasieprogram som inte fanns i ens närhet fick man gå på en annan skola. Visst, ”teknikprogrammet med inriktning mot spelutveckling” (som finns idag) är inte ett eget program och skulle alltså inte lett till att man får byta skola för att läsa den inriktningen av teknikprogrammet, men enligt min mening är ”spelutveckling” mer av ett lockord än en kompetens man får efter en gymnasieutbildning.

Så visst, det finns anledning att ha viss frihet i skolval. Man måste kunna läsa den utbildning man vill, även om den inte finns på närmsta skolan.
Men det som det fria skolvalet i verkligheten används till är att elever ska kunna söka sig till den bästa skolan. Det verkar ju jättebra för individen, eftersom varje människa tenderar att överskatta sina egna chanser att lyckas. (En belöning i form av en trisslott uppskattas till exempel mer än 25 kr, trots att den i genomsnitt är värd betydligt mindre.)

Men på samhällelig nivå finns ett antal problem:

  • Det fria skolvalet är till för att få enskilda människor att känna att de kan undvika de ”dåliga” skolorna, inte att göra de dåliga skolorna bättre.
  • De skolor som redan har problem kommer att få ännu större problem, i och med att de kommer att få större och större andel elever med dålig studievana och låg studiemotivation.
  • Det fria skolvalet riskerar att leda till ökad segregation, vilket för med sig en rad andra problem.

Utöver dessa, lite större problemen, finns också obekväma saker som att transportera elever över halva stan för att komma till/från sin skola; och att kommuner behöver administrera skolpengar som ska skickas fram och tillbaka. Och så tvingas skolor flytta resurser från utbildning till marknadsföring. Men är mindre saker.

Jag inser att det finns vissa potentiella fördelar med fritt skolval, men det finns också stora nackdelar. Jag tycker att effekterna av det fria skolvalet måste utvärderas, för att se om det fria skolvalet leder till bättre utbildning över lag. Annars tänker jag fortsätta att se det som ett publikfrieri, snarare än ett sätt att förbättra skolan.

Fundera på detta: Om du litade på att alla skolor i din närhet skulle ge dina barn en bra utbildning – hur meningsfullt är det fria skolvalet då? Om du inte litade på alla skolor i din närhet – är det fria skolvalet ett bra sätt att lösa problemet?

Advertisements

One thought on “Skolpolitik del 6: Effekterna av det fria skolvalet måste utvärderas

  1. Ping: Vad Folkpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s