Skolpolitik del 5: Betygssystemet måste ses över

Den femte delen av mina skolpolitiska åsikter är en ganska känslig fråga: betyg.

Som betyg används idag finns ett antal kännbara problem:

  • I teorin ska betyg avspegla kunskap, men i praktiken är det alldeles för vanligt att elever har godkänt betyg utan att ha de nödvändiga kunskaperna/färdigheterna.
  • Betyg sätts vid ett visst tillfälle, (någorlunda) baserat på elevens kunskaper just då. Men medan kunskaperna förändras ligger betyget kvar.
  • I teorin ska betyg avspegla kunskap, men i praktiken är den främsta uppgiften för betyg att vara ett urvalsvertyg när man söker utbildning (på gymnasiet eller högskola/universitet).
  • Lärares och skolors bedömning av vad olika betygsnivåer innbär skiljer sig åt, ibland rätt kraftigt.
  • När lärare och skolor själva sätter betyg på sina elever innebär det att lärare och skolor även, i viss mån, sätter betyg på sig själva. Det leder i bästa fall till misstro, och i sämsta fall till glädjebetyg.

Jag är i många avseenden superidealist, och som sådan skulle jag vilja att betyg slopas helt och hållet. Betygens i praktiken viktigaste uppgift – som urvalsverktyg – kan ersättas med olika typer av antagningsprov, och jag skulle vilja tro att människor vill lära sig saker i sig själva, inte för att få ett betyg. Men jag är tillräckligt realistisk för att inse att betyg inte kan slopas rakt av (i dagsläget). Och politik sägs vara det möjligas konst.

Det jag tycker borde hända är istället en grundlig utredning om vad betygens syfte är/borde vara, och hur betygen borde vara utformade för att uppfylla det syftet. (Och hur man genomför förändringar i betygssystem på ett bra sätt, tack!)

Några syften med betyg som ofta framförs är:

  • Att ge ett tydligt besked till elever och föräldrar om elevens kunskapsläge (eller ibland ”prestationer i skolan”).
  • Att fungera som urvalsverktyg för fortsatt utbildning. (Ibland nämns även att bra betyg är viktigt när man söker jobb, vilket inte stämmer överens med vad jag sett.)
  • Att motivera elever att lära sig mer.
  • Att tillåta (enkla) jämförelser mellan skolor/regioner.

Min personliga ställning är att betyg borde begränsas till endast ett godkäntbetyg, som garanterar att eleven kan allt det nödvändiga. Betyg kan vara behörighetsgivande för andra utbildningar (eller jobb), men urval bland de behöriga får skötas av antagningsprov – som är relevanta för den utbildning (eller det jobb) man söker.

Men om forskning visar att betyg borde fungera på något annat sätt ändrar jag mig gärna.

Kommentera

