Skolpolitik del 4: Lärarlönerna måste höjas

Den fjärde delen av min personliga skolpolitik är inte så märkvärdig, och liksom den tredje delen handlar den mycket om ekonomi: Lärarlönerna måste höjas.

Lärarlöner ligger idag på en nivå som förvandlar läraryrket till en slasktratt. Jag tror inte att högre löner leder till att en enskild lärare jobbar hårdare – för det behövs mer tid – men läraryrket skulle attrahera fler (potentiellt) duktiga lärare om lönerna inte låg en bra bit under vad den privat sektorn betalar för kompetent och välutbildad arbetskraft.

Jag tror inte på att använda löner som en drivkraft för ett väl utfört jobb, men jag är övertygad om att löner spelar roll på samhällsnivå.

Vad skulle det kosta?

Jag tror att lärarlönerna generellt måste höjas med åtminstone 5000 kr per månad. En grov uppskattning ger att det skulle kosta omkring 8 miljarder kr per år.

Min uppfattning är att skola och utbildning är för viktigt för att inte göra en sån investering.

Kommentera

