Använda Excel för att befästa algebra?

Igår höll jag första passen i en extrainsatt snabbkurs i Excel i två av mina matte 2b-grupper. (Det funkade bra i ena gruppen, och blev mest bara pannkaka i den andra.)

Vid lektionens slut fick jag idén att man kanske skulle använda Excel (eller något annat kalkylprogram) för att befästa tänkande med formler och algebraiska uttryck. Jag har träffat på lite för många elever som drar slutsatsen att ”5x” betyder att ”x är lika med 5”. Kalkylprogram gör såna uttryck mycket mer konkreta, och skulle säkert vara användbart för en rad andra saker i en mattekurs. (Man kan ju till exempel göra punktdiagram istället för att använda grafritande räknare i många lägen. Bara en sån sak.)

Det är inget jag kommer att genomföra nu direkt, men jag kommer att ha kvar det i bakhuvudet någonstans. Och det är ju inte omöjligt att någon annan gjort ett upplägg för mattekurser där man använder Excel/motsvarande, som jag kan återanvända.

Känner du till ett matteupplägg som använder kalkylprogram får du gärna lämna en kommentar. Samma sak gäller om du har idéer på hur kalkylprogram skulle kunna användas i matteundervisning. Eller om du bara har tankar/förslag i allmänhet, förstås.

One thought on “Använda Excel för att befästa algebra?

  1. Hej!
    Under min VFU för ett år sedan använde jag Excel för beräkning av medelvärde och median.
    Det blev lätt för eleverna att sortera och räkna elementen och det blev ett bra tillfälle att visa hur man kan använda Excel till just sortering och att räkna element och förstås beräkna medelvärde.

    Med vänlig hälsning
    Ylva Almqvist
    Lärarstudent KAU (termin 4)
    Före detta tekniker, projektledare och säljare och storanvändare av Excel.

Kommentera

