En titt på skolpolitik i Miljöpartiets förslag till partiprogram

För 1–2 år sedan gick jag med i Miljöpartiet, för att jag tänkte att det är det parti vars åsikter jag sympatiserar mest med (även om det finns en del viktiga skillnader), och om jag har som långsiktig ambition att påverka hur skolan fungerar är det kanske bra att lära mig mer om hur (parti-)politik fungerar och kanske även bli engagerad.

Idag läste jag avsnittet om skola i Miljöpartiets tredje utkast till partiprogram. Tyvärr var det inte speciellt rolig läsning; mest självklara påståenden som att ”[elever] ska kunna vara med  och  påverka sin undervisning” eller att ”[l]edarskapet i skolan, från skolledare ned till enskild lärare, är viktigt för att långsiktigt säkra kvalitet i undervisning och utbildning.”

Jag markerade de avsnitt som på något vis innebär ändring av hur skolan styrs idag, och det blev följande lista:

  • Miljöpartiet ifrågasätter hur betyg används idag: ”Betyg kan inte vara den enda återkopplingen utan ska användas då det finns särskilda skäl, till exempel som ett av flera urvalsinstrument för fortsatta studier.”
  • Miljöpartiet verkar ta ställning mot saker som sponsrade läromedel: ”Skolan ska vara  en reklamfri plats.”
  • Miljöpartiet vill sätta miljömässiga riktlinjer för skolmat: ”[Elever i grund- och gymnasieskolan ska ha tillgång till] klimat-­ och miljövänlig skolmat.”
  • Miljöpartiet vill att skolan ska vara mer normkritisk vad gäller sex och samlevnad: ”Alla elever ska ha tillgång till sex-­ och samlevnadsundervisning med ett tydligt normkritiskt perspektiv.”
  • Miljöpartiet verkar vilja att dagens övre åldersgräns för gymnasieskolan ändras: ”[alla ska] få chansen att gå ut gymnasiet, även som vuxna.” (Detta följs av text om saker som Komvux, så det kan hända att jag misstolkar texten.)

Jag tycker inte att Miljöpartiet fångar några av de problem som finns i skolan idag, och i partiprogrammet finns dessutom ett stycke som propagerar för friskolor och fritt skolval – vilket jag är starkt skeptisk till.

Jag skulle gärna engagera mig mer för att ändra hur Miljöpartiets skolpolitik ser ut, men kanske är det smartare att hitta ett parti som stämmer bättre överens med de åsikter jag har. Jag vet inte.

Någon som har tankar/tips får gärna säga till.

4 thoughts on “En titt på skolpolitik i Miljöpartiets förslag till partiprogram

  1. Ping: Skolpolitik del 1: Det behövs statlig finansiering av skolan | Att bli lärare

  2. Ping: Skolpolitik del 2: Det måste finnas bättre centraliserat vägledning | Att bli lärare

  3. Ping: Vad Miljöpartiets partiprogram säger om skola och utbildning | Att bli lärare

Kommentera

