Skolpolitik del 1: Det behövs statlig finansiering av skolan

Jag tänkte att jag skulle följa upp min post om skolpolitiken i Miljöpartiets partiprogram med att deklarera några av mina egna skolpolitiska åsikter. Först ut: Jag anser att skolan borde vara statligt finansierad, inte finansierad av kommunerna.

Varför?

En av grundpelarna i svensk allmän utbildning är att den ska vara likvärdig. Det ska inte spela någon roll var du bor och i vilken skola du går – du ska få lika bra utbildning oavsett.

Jag räknar mig som en någorlunda klipsk person, men jag förstår inte hur man kan få ”likvärdig utbildning” att gå ihop med att kommuner själva sätter skolbudget.

Jag tog mig tiden att leta upp statistik över hur mycket pengar varje kommun satsar på gymnasieutbildning, per elev. Jag hittade det till slut hos Sveriges Kommuner och Landsting, och sammanställde det hela i ett diagram.

budget per gymnasieelev i Sveriges kommuner

Diagrammet visar hur mycket pengar de olika kommunerna investerar per elev i gymnasieskolan, när man räknat bort saker som lokaler, skolskjuts och inackordering – alltså det man kan gissa går till själva utbildningen. Det sträcker sig från drygt 55 000 kr per elev och år (Göteborg) till drygt 114 000 kr (Storuman).

Det gula i bakgrunden visar hur stor andel av eleverna som läser på studieförberedande program. Jag tänkte att yrkesinriktade program ofta är mycket dyrare, och att det kan ligga bakom skillnaderna – och det verkar förklara skillnaderna till viss del. Men det är ändå tydligt att olika kommuner lägger olika mycket pengar på skola. En skola som ska vara likvärdig i hela landet.

Att ha en statligt finansierad skola behöver inte betyda att man har en statligt styrd skola, men jag tycker att det är rimligare att staten styr skolan. Det är dock en annan diskussion.

2 thoughts on “Skolpolitik del 1: Det behövs statlig finansiering av skolan

  1. Ping: Världens bästa skitskola: I spåren av kommunaliseringen | Att bli lärare

  2. Ping: Politiska förslag för skolan, och statligt huvudmannaskap | Att bli lärare

Kommentera

