Ny webbplats: kursplanering.se

I början av januari lanserade jag en webbplats som heter kursplanering.se. Det är dels ett verktyg för att göra och sköta kursplaneringar, dels en bank för att dela ut resurser som är användbara i undervisning.

Jag tänkte skriva några ord om hur kursplanering.se blev till, och varför webbplatsen finns över huvud taget.

Den första frågan man bör ställa sig när man hör talas om kursplanering.se är varför det ska finnas ett till verktyg för att hantera kursplaneringar, eller dela ut resurser. Det finns redan verktyg som Moodle, SchoolSoft, Portalen, lektion.se, och säkert många fler.

Det finns två svar på frågan. Det ena är att inget av verktygen låter mig dela samma planering, eller delar av den, mellan olika grupper (och olika kurser). Det andra svaret – som är viktigare – är att inget av verktygen låter mig dela resurser öppet med andra, på ett sätt som är någorlunda smidigt. När det handlar om resursbank är lektion.se det närmsta man kommer, men den webbplatsen är knölig och använda samt låser in allt innehåll bakom en inloggning.

Erfarenheter från tre webbplatser

När jag började på Rudbeck i höstas dröjde det 2–3 veckor innan jag satte upp ett första verktyg för att samla och dela ut resurser. Jag har visserligen inte långt till att sätta upp nya webbplatser, men anledningen att jag startade sajten var inte bara för att göra webbutveckling, utan att de verktyg som skolan hade (SchoolSoft och Google Sites) helt enkelt inte kunde göra det jag ville: samla länkar och filer i samma lista, och kunna använda nyckelord för att dela in resurser i kategorier.

Ett par månader senare föddes en webbplats som jag kallar för Khan-klonen, där syftet var att lägga upp datorskapade mattefrågor för att komplettera Khan Academy. Den fick ett par andra funktioner också, så som att hålla reda på länkar till betygsmatriser för varje elev, och den var användbar på sitt sätt.

Det som gjorde den användbar på riktigt, däremot, var när jag började använda den för kursplanering. Jag hade tröttnat på att copy-pasta planering mellan de dokument jag hade för kursena jag undervisade, och istället började jag sköta själva planeringen direkt på en webbplats. Det var bra. Men sajten var inte byggd för det från början, så det blev ganska mycket av ett lapptäcke när jag kompletterade med fler och fler funktioner. På många sätt var det en helt ny webbplats som jag murade fast ovanpå den gamla.

Så i december började jag planera och förbereda för en webbplats som skulle kunna sköta kursplanering på ett bättre sätt, och ta med de erfarenheter jag hade från de tre tidigare experimenten. Och jag hade dessutom en dold agenda.

Den dolda agendan

Lärare är alldeles för dåliga på att dela med sig av arbete de gör. De allra flesta tycker att det är bra att dela med sig, så gott som alla jag träffat har inga problem med att ge bort en kopia på en diagnos de gjort i ordning eller kursplaneringen från förra läsåret. Men det är inget som sker av sig självt, och det leder till att massor med lärare över landet sitter och upprepar exakt samma arbete som någon annan gjort.

Anledningen är att man måste ta sig tid för att exempelvis ladda upp en diagnos på sin blogg, eller göra en övningsuppgift tillgänglig för andra. Och när man har ständigt ont om tid är det svårt att prioritera sånt. Det ironiska är förstås att man hade sparat tid på längre sikt, men det är inget nytt att man måste ha tid för att kunna spara tid.

Min hemliga plan med kursplanering.se är att göra det så enkelt att dela med sig av resurser att lärare inte märker att de gör det. Planen är denna:

  1. Det ska vara minst lika snabbt att göra sin kursplanering på kursplanering.se som att göra den i det vanliga Excelbladet (eller vad man nu har).
  2. När man väl har en kursplanering kan man lägga in beskrivningar och resurser till sina kursavsnitt. Några klick, sen finns de inlagda i planeringen.
  3. Avsnitt och resurser man lägger till hamnar i en bank, och går att hitta och använda av vem som helst.

Det är på sätt och vis en rätt barnslig plan, men jag tror att den har något viktigt i sig. Det räcker inte att ha en webbplats där lärare kan ladda upp saker de vill dela med sig av. Man måste ha ett verktyg som lärare har nytta av själva också, gärna från första början.

Planer om framtiden

Under våren kommer jag köra kursplanering.se i betatestning. Ett fåtal lärare kommer att använda den för kursplaneringar, och ytterligare några kommer att lägga upp resurser. Alla är välkomna att söka och använda resurser, men det går inte att skaffa ett eget användarkonto. Erfarenheterna kommer att samlas in och omsättas till förbättringar i verktyget – saker som behöver bli lättare att använda/förstå, saker som är användbara men svåra att hitta, saker som saknas, och saker som fungerar bra. Förbättringar kommer ske under hela våren, och efter sommaren hoppas jag på att öppna dörrarna så att alla som vill kan skaffa sig användarkonton.

Det är inte säkert att projektet når så långt, förstås. Kanske stöter jag på tekniska problem som jag inte kan lösa. Kanske räcker (fri-) tiden inte till. Kanske är verktyget helt enkelt inte tillräckligt bra för att locka lärare in i min hemliga plan.

Om du är intresserad av att veta mer om kursplanering.se rekommenderar jag att du besöker http://kursplanering.se/avsnitt/så-fungerar-kursplaneringse.

Tack för uppmärksamheten!

Kommentera

