Prov varannan lektion

Igår hade jag prov med en av mina klasser. Det var ett område där de inte känner sig säkra än, och eftersom de har fler prov den här veckan var det rätt många som ville att vi skulle skjuta upp matteprovet. Men det gjorde vi inte.

Det sägs att ”prov ska vara ett tillfälle för lärande”. Om man såg mina elever sitta och jobba fokuserat i 60 minuter i sträck igår är det lätt att tänka att man gärna ville ha samma engagemang på vanliga lektioner.

Så slog mig idén att man kanske skulle ha prov varannan lektion eller så. ”Nu har vi haft genomgång på det här. Nästa lektion blir det prov.” Det skulle krävas ganska vansinniga insatser från både elever och lärare, och jag tror inte att tiden skulle räcka (eftersom det krävs nya genomgångar mer än varannan lektion), men det är ändå en kul tanke att leka med.

En annan tanke som också är kul – och betydligt sundare – är att arbetet i klassrummet tydligt används som betygsunderlag. Så har jag lyckats få det ibland, när uppgifter på Khan Academy ger gröna rutor i de bedömningsmatriser jag använder.

Det är inte alla avsnitt där det funkar, men när det finns gröna rutor att hämta märker jag att klasserna arbetar hårdare. På sätt och vis är det prov, direkt i klassrummet. Men jag behöver inte konstruera proven, inte boka och ställa i ordning skrivninssal, och inte samla in proven och gå igenom svaren. Ännu viktigare är förmodligen att eleverna inte behöver känna att det är en ”nu eller aldrig”-situation. De kan svara fel hur många gånger de vill, så länge de lär sig på vägen och till slut kan sätta tio rätt i rad.

Det är inte så dumt.

One thought on “Prov varannan lektion

  1. Ping: Prov varje lektion? | Att bli lärare

Kommentera

