Hej lärarutbildning

Jag läste min lärarutbildning vid Linnéuniversitetet (Växjö/Kalmar), på distans. Jag valde den utbildningen för att den hade fått bra omdöme, och jag är glad att jag valde den. De ställde höga krav, och jag lärde mig mycket.

Men utbildningen var nästan bara inriktad på metaperspektiv, och mycket lite handlade om att förbereda sig för det praktiska arbetet man har som lärare.

Här kommer några tankar om uppgifter som hade varit nyttiga att ha med i min lärarutbildning. En del är förmodligen mest intressanta för matte/naturvetenskap, men de flesta tror jag fungerar bra oavsett vilka ämnen man har.

  1. Utgå från en kursplan och förmodligen en kursbok, och sätt upp en översiktlig tidsplanering för en kurs. Det ska synas hur mycket tid olika avsnitt och moment får ta. Planeringen ska rymmas inom den tidsram som skolan ger, och helst ha några lektionspass i reserv. Även tid för prov eller annan examinering ska finnas med i planeringen. Planeringen ska vara skriven med eleverna som målgrupp.
  2. Gör konkreta planeringar för några moment i en kurs – allra helst ett helt avsnitt. Momentplaneringen ska innehålla en beskrivning av vilka färdigheter eleverna ska ha efter momentet – inte bara vilket stoff som ingår. Den får också gärna innehålla hänvisningar till saker som lämpliga övningsuppgifter, teorigenomgångar, exempellösningar, extrauppgifter för elever som jobbar snabbt, och annat som är användbart för lärare och elever. Planeringen ska vara skriven med eleverna som målgrupp.
  3. Gör konkreta lektionsplaneringar för ett par moment, som kan användas för att genomföra en lektion. De kan till exempel innehålla en beskrivning av målet med lektionen, skisser för tavelanteckningar, och vilka aktiviteter man tänker sig på lektionen (genomgång, enskilt arbete med uppgifter, andra aktiviteter) och ungefär hur mycket tid var och en ska ta. Lektionsplaneringen ska vara skriven med läraren som målgrupp.
  4. Gör en lektionsplanering enligt ovan, på 20 minuter. (Ganska ofta är det såna tidsramar man får jobba med som lärare.)
  5. Håll en eller flera lektioner. (Duh!)
  6. Välj ut ett avsnitt och försök identifiera vilka moment i avsnittet som kommer att vara svårast för eleverna. Gör förslag på hur man kan arbeta med de momenten.
  7. Omformulera kunskapskraven (”betygskraven”) för en kurs till en form som elever kan ta till sig.
  8. Gör en egen värdering av kursplanen, och markera olika delar av centralt innehåll och kunskapskrav (och syfte?) som mycket viktiga, viktiga eller mindre viktiga.
  9. Välj ut ett avsnitt och gör ett prov som passar för det avsnittet. Frågorna på provet bör vara baserade både i det centrala innehållet och kunskapskraven för kursen, och det ska finnas någon form av kommentarer om hur resultaten på proven kan användas för att göra en prognos på elevens betygsläge. Provet ska gå att genomföra på antingen en eller två lektioner. (Känner man sig djärv kan man ju testa att göra en annan examinationsform än skriftligt prov, eller om man bara är lite djärv kan man ha skriftligt prov men använda något annat än poäng för att göra betygsprognoser.)
  10. Gör ett prov för ett kursavsnitt, som ovan, men fokusera speciellt på att uppgifter ska gå snabbt att bedöma för läraren.
  11. Gör ett prov som ovan, men för en hel kurs istället för ett avsnitt.

En lurig sak med uppgifterna ovan är att man lätt hamnar i ett moment 22. Det är till exempel svårt att göra planering av kursmoment innan man gjort en tidsplanering för kursen, men det är svårt att göra en tidsplanering för kursen om man inte vet närmare hur momenten ser ut. Men sånt är livet som lärare, och det kan vara nyttigt att få uppleva det redan som lärarstudent (och för den delen att börja jobba på att lösa upp de knutarna).

Annonser

One thought on “Hej lärarutbildning

  1. Ping: Övning för blivande mattelärare | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s