Det som är knasigt med poänggränser på prov

Jag tror att jag lyckats formulera rätt bra vad som är knasigt med att ha poänggränser på prov.

Det är relativt enkelt att säga ”en elev som har C-nivåkunskaper kommer att skriva så här många poäng”. Men det är så gott som omöjligt att säga ”en elev som skriver så här många poäng har C-nivåkunskaper”.

Inte ens nationella prov klarar av att ha poänggränser som på ett rimligt sätt motsvarar kunskapskraven i kursplanerna. Allra tydligast är det vid gränsen till E – hur poängen är fördelade avgör massor.

Man kan hävda att poänggränser fortfarande är ett tillräckligt bra verktyg, och att det går snabbare att bedöma prov med hjälp av poäng. Men jag är skeptisk. Jag tror att poäng inte behöver gå fortare att bedöma. Och jag tror att poänggränser lätt flyttar fokus från det man egentligen ska lära sig till att diskutera enskilda poängbedömningar, för både elever och lärare.

Kommentera

