Vad en diagnos kan säga

Jag fick en ny undervisningsgrupp för någon vecka sedan, och jag lät dem skriva en diagnos för att få koll på hur det ligger till med förkunskaperna. Så här blev det, lite grovt sammanfattat:

  • 6 av 24 elever har acceptabel koll på räkning med negativa tal.
  • 0 av 24 elever har acceptabel koll på bråkräkning.
  • 3 av 24 elever har acceptabel koll på hur man förenklar algebraiska uttryck.
  • 2 av 24 elever har acceptabel koll på ekvationslösning.

De här eleverna har inte en rimlig chans att ta till sig innehållet i den här kursen, med mindre än att de jobbar häcken av sig. Och jag har ungefär samma premisser att sköta undervisning enligt kursinnehållet.

Min battle plan är att köra en veckas hårdträning med basfärdigheter i räkning, och sedan ha ett skrifligt prov. Min målsättning är att alla ska skriva bra på det provet. Det är inte säkert att det blir så, men jag tänker köra piskan så hårt jag kan fram tills dess.

(Det var ytterligare 7 elever i gruppen, som inte skrev diagnosen, så statistiken ovan behöver inte vara representativ för hela gruppen.)

One thought on “Vad en diagnos kan säga

  1. Jag fick en fråga på Facebook, om vilken årskurs det rör sig om och hur svåra frågorna var.

    Det är årskurs 2, och här är några exempel på frågor:

    Räkna ut 2−(−10)−4
    Räkna ut 3/7*2/3
    Förenkla 6−2(y+5)−4y
    Lös ekvationen 5+2x=4x−3
    Lös ekvationen 8/x – 3 = 13

    (Vissa siffror har blivit ändrade, eftersom mina kollegor kanske inte blir glada om jag lägger ut de exakta uppgifterna i diagnosen. Men principen är ju rätt tydlig ändå.)

    Två uppgifter var tydligt svårare än andra – så gott som ingen klarade av division med bråk eller en ekvation där x står i nämnaren.

Kommentera

