Kampen mellan rutinuppgifter och problemlösning

Å ena sidan

Jag har märkt att elever i mina mattegrupper ofta har svårt att tolka problem skrivna i text, och omformulera dem till matematiska uttryck. Det behöver inte vara speciellt svåra saker, det räcker med exempelvis det här:

Per är fem år äldre än Anna. Vilken av följande ekvationer beskriver förhållandet mellan deras åldrar? (P är Pers ålder, A är Annas ålder.)

P = 5A
P + 5 = A
A = P – 5
A/5 = P

När jag märker att elever har problem med uppgifter som dessa blir jag ledsen och upprörd. Om man inte kan tolka situationen ovan till en ekvation, vilken nytta har man då av att kunna lösa ekvationer? (Utanför klassrummet, alltså.) Och vad fanken har hänt tidigare i matteundervisningen om det här inte fungerar?

Å andra sidan

Sen är det också lätt att förfasas över hur mycket problem elever har med vanlig hederlig räkning. Negativa tal är fortfarande problem för många. Multiplikation kan vara knepigt. Kvadrater och kubiker blandas ofta ihop med multiplikation, och 1^2 kan bli 2. Miniräknaren åker fram för att räkna ut kubikroten ur 8. Bråkräkning ska vi inte tala om. Att förenkla algebraiska uttryck kan vara jättesvårt, speciellt när det ingår parenteser och ett minustecken.

Då tänker jag att såna här saker ska bara fungera. Att mina elever måste nöta nöta nöta tills de sätter 10 av 10 standarduppgifter, och att allt annat är oacceptabelt.

Och så någon form av slutsats

Och sen kommer den tråkiga slutsatsen. Det är jättesvårt att få tiden att räcka till för att få elever att både bli bra på rutinräkning och på att tolka matematiska situationer. Åtminstone om man dessutom ska hinna med det centrala innehållet i en kurs.

Advertisements

One thought on “Kampen mellan rutinuppgifter och problemlösning

  1. Ping: Boken vann. För den här gången. | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s