”Saknas det förkunskaper?”

Jag fick här om dagen en fråga från en skolledare, när jag beskrev några av svårigheterna jag har i matteundervisningen. ”Saknas det förkunskaper?”

Låt ingen tveka: Ja, det saknas förkunskaper.

Av det jag upplevt hittills är det ungefär var femte elev som har problem med matematik man utan tvekan borde ha med sig från högstadiet. Till exempel:

  • Enkel bråkräkning, som 1/2 + 1/3.
  • Hantera negativa tal, som -3 * -8 eller 5 – (-3).
  • Enkel algebra, som ”En rektangel har bredden x cm och höjden x+5 cm. Skriv ett uttryck för rektangelns omkrets”.

(Jag tror faktiskt att om man tar med det sista exemplet fördubblas andelen elever som har problem. Och det här är elever som går i tvåan på gymnasiet.)

Varför är det så?

Det är enkelt att skylla på eleverna, och säga att de helt enkelt är dåliga på matte. Det ligger också ganska nära till hands att säga att de haft dåliga lärare – lärare som inte bara misslyckats med undervisningen, men också satt betyg som är åt skogen.

Jag tror att man i viss mån måste säga att både elever och lärare har ansvar. Om man inte ger eleven ansvar för sitt lärande missar man något viktigt. Och det är lärares ansvar att ge elever bra förutsättningar för sitt lärande – och även det är ett ansvar som man inte kan ta bort utan att få ett knasigt system.

Men även lärare måste få rimliga förutsättningar för att göra sitt jobb. Det har vi inte. Och det är där problemet ligger, enligt mig. Skolan, som utbildar nästa generation av svenska medborgare, har för lite resurser för att kunna göra ett vettigt jobb.

Advertisements

3 thoughts on “”Saknas det förkunskaper?”

  1. Här kommer en tanke till om hur elever kan sakna mattekunskaper från mellanstadiet när de kommer till sin andra mattekurs på gymnasiet: poänggränser på prov.

    På nationella provet i matte 1c, som gick i höstas, var E-gränsen 18 poäng av 92. Det finns alla möjligheter att inte hantera bråkräkning, negativa tal och ekvationer – och ändå få E (eller till och med D) på provet.

    Enligt styrdokumenten är det förstås inte nationella proven som bestämmer en elevs betyg, men i praktiken är det svårt att underkänna en elev som med marginal klarar det nationella provet.

    E-gränsen för nationella prov måste ändras. Poängsummor fungerar inte.

  2. Ping: Tips till dig som funderar på att bli lärare | Att bli lärare

  3. Ping: Ett problem i skolan: Ett system som tappar elever | Att bli lärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s