Första versionen av Khan Academy-klon igång

Jag har nämnt tidigare att jag, så mycket som möjligt, vill låta datorer hjälpa mig att bedöma elevers färdigheter och kunskaper i matte. För en vecka sedan lanserade jag första versionen av en webbplats som kompletterar Khan Academy som verktyg för detta, och den har sedan dess fått ett par betydelsefulla uppdateringar.

Funktioner på webbplatsen i dagsläget:

  1. Några datorskapade mattefrågor, som genereras och bedöms automatiskt. (Liknar funktioner på Khan Academy.)
  2. Räknare som håller reda på hur många gånger i rad man svarat rätt på en datorskapad fråga, och hur många i rad man fått som bäst. (Liknar funktioner på Khan Academy.)
  3. Möjlighet att lägga upp andra typer av resurser, så som länkar till Khan Academy, länkar till andra ställen, och uppladdade filer. (Saknas på Khan Academy.)
  4. Möjlighet att skapa moment eller (planerings-) avsnitt, exempelvis ”känna igen olika funktionstyper”. (Finns på sätt och vis på Khan Academy, men man kan inte skapa dem själv.)
  5. Möjlighet att lägga till grupper av resurser till ett planeringsavsnitt, så som tre resurser för ”genomgångar”, fyra resurser för ”uppvärmningsuppgifter”, fyra resurser för ”slutuppgifter” och två resurser som ”extraläsning och extrauppgifter”. (Saknas på Khan Academy.)
  6. Möjlighet för elever att flagga resurser och avsnitt med ”jag har koll”. (Finns automatiserat på Khan Academy, men bara för uppgifter.)

Hittills verkar det som att eleverna gillar det. Eller så är de bara entusiastiska för att jag är det. Ett par elever har anmärkt på att det inte finns ledtrådar till uppgifter, som det gör på Khan, och jag tror tyvärr inte att det är något jag kommer att lägga till inom överskådlig tid – den tid jag har kommer att gå till att skapa nya frågor.

Det känns också som att sajten kan bli ett bra verktyg för att sköta kurs- och lektionsplanering. Jag vill också arbeta för att fler lärare ska kunna använda samma webbplats, och dela resurser (och planeringsavsnitt!) med varandra. Men jag blir tvungen att ta ett steg i taget – det kommer att ta tid innan jag har ett gränssnitt som är så putsat att den genomsnittliga läraren trivs med det. (Är du intresserad att testa får du mycket gärna höra av dig!)

Kommentera

