Att vända och vrida på kunskapskraven

Den här veckan är det sportlov. På min skola (Rudbeck) innebär det att det blir konferenser och gemensamma aktiviteter på måndag och tisdag; onsdag ägnas åt kompledighet eller fortbildning, och torsdag–fredag är lediga.

Jag har just lagt ett par tre timmar på att försöka bygga en vettig kunskapsmatris (bedömningsmatris) för matte 2c. Med ”vettig” menar jag att den ska gå att använda för mig som lärare för att hålla reda på vad eleverna visat för kunskaper, samtidigt som den ska vara relativt överskådlig för eleverna. Ungefär två tredjedelar genom arbetet utbrister jag att jag egentligen behöver en tredimensionell matris för att det ska fungera.

Men det har jag ju inte.

Man kan fråga sig varför jag lägger så mycket tid på att få ihop en kunskapsmatris som jag är nöjd med. Det yttersta svaret är nog att jag tycker att det är rätt kul – det är en intellektuell utmaning, ungefär som att lösa korsord eller sudoku, men det är tusen gånger mer meningsfullt. Resultatet blir användbart för mig och för mina elever. Och kanske till och med för några andra lärare.

Varje timme jag lägger på att analysera, gruppera, sortera om, och färglägga kunskapskraven på olika sätt är en timme som jag blir bättre på att förstå vad kursen går ut på. Jag får bättre möjligheter att lägga upp kursen på ett bra sätt, bedöma elevernas kunskaper på ett bra sätt, och ge eleverna bättre förutsättningar att förstå vad kursen går ut på.

Den som är nyfiken på resultatet kan kolla in det här:

Här nedanför tror jag att jag lyckats infoga pdf:er med de mest informationstäta delarna av bedömningsmatrisen – jag tänkte ge eleverna var sin kopia av dessa inför varje avsnitt.

Tankar och synpunkter för förstås välkomna, som alltid.

Kommentera

