Att ”rätta” prov

Egentligen är det inte något man borde bry sig om, men det skär lite i mig varje gång någon säger ”rätta prov”. Jag försöker, så ofta jag kommer ihåg, att säga ”bedöma prov” istället.

Att rätta något är att säga ”där blev det fel, det skulle ha varit så här istället”. Att bedöma är att titta på saker som är både bra och dåliga. När man sammanfattar en rättning blir det ”3 fel” eller i bästa fall ”22 av 25 poäng”. När man sammanfattar en bedömning blir det något som innehåller mycket mer information, och är mycket mer användbart som feedback.

Jag vet att det bara är ett talesätt, och jag råkar själv använda det emellanåt. Men för mig vore det skönt om vi kunde säga ”bedöma prov” istället för ”rätta”. Kanske kan det göra att fler elever börjar tänka på prov som ett tillfälle att visa vad man kan, istället för att få sina brister exponerade.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s