Automatisk bedömning av elevers kunskaper?

Jag jobbar rätt mycket med Khan Academy, som jag sagt tidigare. Nyligen började jag använda sajten systematiskt för att bedöma elevers kunskaper i matte – närmare bestämt avgöra när elever har E- eller C-nivå för vad som kallas ”procedurer och standarduppgifter”. E-nivå kräver att man har ”viss säkerhet” på standarduppgifter, medan C-nivå kräver att man har ”säkerhet”. Jag översätter det till att om man sätter 10 frågor i rad på Khan Academy (vilket betyder att man ”klarar uppgiften” där), så har man C-nivå.

För standarduppgifter tycker jag att det fungerar jättebra. Det handlar inte om att kunna tolka problem beskrivna i text, det handlar inte om att redovisa bra, eller ens om att visa att man förstår vad man gör. Det handlar om att kunna räkna ut vad x är om 4x + 9 = 2 – 5x.

När man tänker på det finns det mycket liten anledning att lägga mänsklig möda på att bedöma såna färdigheter. En dator kan göra det snabbt och effektivt, och så snabbt att eleven kan få feedback direkt istället för att vänta på att få tillbaka ett prov eller så. Än bättre: en dator kan bedöma elevens färdigheter medan eleven lär sig, och outtröttligt fortsätta att mata eleven med nya uppgifter. Det kan inte en mattebok – där tar uppgifterna slut.

Jag gillar approachen mycket. Men tyvärr finns inte alla standardproblem representerade med vettiga uppgifter på Khan Academy. För någon vecka sedan började jag bygga mina egna verktyg för att komplettera där Khan Academy saknar uppgifter. Mitt mål är att alla standarduppgifter i mattekurserna jag håller ska kunna bedömas av datorer (och därmed att eleverna också kan använda datorer för att träna på dem). Det vore riktigt spännande att se vad som skulle hända då.

Vi får se om mitt projekt blir verklighet, och vad effekterna blir i så fall.

One thought on “Automatisk bedömning av elevers kunskaper?

  1. Ping: Första versionen av Khan Academy-klon igång | Att bli lärare

Kommentera

