Att motivera elever att jobba, även utan prov

Jag blir tvungen att skriva ett lite gladare inlägg nu, för nästa inlägg kommer inte vara lika muntert. So here goes!
Jag har tidigare konstaterat att jag ska skära ner på prov, för att få tid att lägga på att göra bra undervisning. Det fungerar, än så länge. Jag blundar visserligen för att det kommer att dyka upp prov senare, vare sig jag vill eller inte, och jag blundar också för att jag inte får så bra bedömning av elevers kunskaper som jag skulle vilja – men det fungerar. Och det är jätteskönt.

Vaddå ”fungerar”? Framförallt handlar det om att jag lyckats minska min arbetsbörda till något som känns hanterbart. Det är inte bara skönt, utan nödvändigt.

Men sen återstår frågan om (a) bedömning av elevers kunskaper, och (b) att få elever motiverade att jobba med matte även om det inte finns något prov som hotar. När det gäller det senare verkar det som att jag hittat en modell som fungerar. Den är så här, i korthet:

I planeringen för lektioner har jag numera inte bara med vilka uppgifter jag tycker att eleverna ska klara av, utan också vad man får gröna rutor för. (”Gröna rutor” avser rutor i de matriser jag använder som betygsunderlag.) Det har hittills handlat om att man får 1–2 gröna rutor för ”standarduppgifter” om/när man blir klar med valda uppgifter på Khan Academy, eller att man kan/får lämna in lösning till en uppgift i boken och få gröna rutor för saker som problemlösning, redovisning/resonemang och mattespråk/kommunikation.

Det verkar få eleverna motiverade att jobba. Inte för att det finns ett prov om en vecka, utan för att det finns gröna rutor att ta här, idag.

Jag är inte 100% säker på att de gröna rutor man får här idag faktiskt avspeglar vad eleven kan vid slutet av kursen (vilket är när kunskaperna egentligen räknas), men för tillfället bryr jag mig inte om det. Jag känner mig rätt övertygad om att det är ett lika bra mått som kunskaper som visas på ett delprov, och om jag dessutom kan få eleverna att jobba varje lektion har jag vunnit massor.

Vissa saker är bra, helt klart.

Kommentera

