Alla tycker inte om matriser

Idag hade jag ett lite längre samtal med en elev som inte var speciellt glad över att ha fått en F-varning. Eleven var, vilket inte var så konstigt, besviken och frustrerad.

Bland en del andra saker tyckte eleven att ”det ju hade blivit E på proven”, och att det därför var konstigt och oväntat att det blev F-varning.

Mitt svar var att det inte alls hade blivit E på proven, eftersom jag inte sätter några betyg enskilda prov. (Förmodligen med undantag för nationella prov eller andra kursprov, som jag inte haft några än.) Däremot så ger jag feedback på proven, och i feedbacken hade jag skrivit att det finns saker som måste fungera bättre om den här kursen ska gå bra – exempelvis är det stora svårigheter med att tolka problem skrivna i text.

Senaste provet samkörde jag med andra lärare, och det fanns därför både poäng utsatta för varje uppgift och poänggränser för hela provet. Antingen hade eleven själv satt ut poäng och räknat samman, eller så hade stödläraren hjälpt till med det, för eleven hävdade att det visst hade blivit E på provet och då förstod hen inte varför det blev en F-varning.

Mitt svar var att jag inte tittar på poäng, utan på vad man måste visa att man kan i kursen. Och att det saknas viktiga saker där, och att jag ville varna för det så tidigt som möjligt. Om man bara tittar på poäng finns det risk att man visserligen klarar prov, men fortfarande saknar viktiga saker – vilket kan leda till att man klarar första mattekursen men fortfarande inte kan hantera algebra på ett rimligt sätt. Det är fel, och det leder till att det blir jättejobbigt i nästa kurs.

Eleven var inte glad, vilket jag kan förstå. Och jag förstår att det är jobbigt när olika lärare bedömer på olika vis. Men jag har mycket svårt att bedöma på ett annat sätt.

Alla elever tycker inte om matriser. Men mitt uppdrag som lärare är inte att ge elever vad de vill ha. Det är att utbilda dem, och att bedöma deras kunskaper.

Kommentera

