Milstolpar/grupperad undervisning

Jag vet att studier säger att grupperad undervisning inte funkar. De starkaste eleverna kanske gynnas lite, men de svagare eleverna missgynnas ganska tydligt. Generellt är det inte så stora effekter, men de man kan hitta är övervägande negativa.

Men jag måste ändå undra. I ett par matte 2-kurser jag håller finns det elever som inte är godkända i matte 1. Efter att ha gått igenom andra provet jag haft i grupperna kan jag berätta hur det funkar: Inte.

En av mina tankar är att det är inte bara slöseri med allas tid, utan också direkt elakt att låta elever som inte är godkända i matte 1 fortsätta med matte 2. Vilken sorts önsketänkande får människor att tro att man har rimliga chanser att lära sig hantera linjära ekvationssystem om man har problem med algebra och ekvationer? Kanske, kanske är det så att man får rätt bra chanser att lära sig algebra och ekvationer när man jobbar med linjära ekvationssystem, och att det därför faktiskt kan vara gynnsamt för elever som saknar förkunskaper, men det står ganska klart att det kostar i ångest och självkänsla. Om man vill trycka ner en elev (eller vilken människa som helst) i skorna är det ett ganska bra knep att ge dem uppgifter som de känner att de måste klara av, men som de har mycket små chanser att faktiskt lyckas med.

Dumheter, skulle jag kalla det.

En annan tanke jag fått är att det vore intressant att testa hårda milstolpar i en mattekurs: Innan man visar upp vissa typer av färdigheter/kunskaper får man inte fortsätta till nästa moment. Det kan man tillämpa på två olika sätt:

  • Per moment: Innan du hanterar parenteser och ordning på räknesätt får du inte börja med ekvationer. Innan du hanterar linjära ekvationer får du inte börja med linjära ekvationssystem.
  • Per färdighet: Innan du hanterar standarduppgifter får du inte sätta tänderna i komplexa problem.

Nu när jag skriver ner den andra punkten inser jag att den nog inte är så lyckad ur pedagogisk synvinkel. Däremot kan det vara jätteskönt om man som lärare ska bedöma kunskaper – man behöver bara bry sig om att bedöma problemlösningar när man vet att eleven kan hantera grundräkningen. Men stryk gärna den punkten tills vidare.

Den första punkten däremot tycker jag är rätt intressant. Det finns några saker som kan vara problematiska – exempelvis vad man gör med elever som inte hanterar parenteser och ordning på räknesätt, när undervisningen går vidare till ekvationer. Men det är ett problem man måste tackla oavsett om man sätter upp check points eller inte.

En mer intressant fråga är hur elever skulle känna för en sån princip. Det är möjligt att elever skulle känna att det vore jobbigt med test som visar om man får gå vidare eller inte, och att det vore förnedrande att ligga ett, flera eller många moment efter de flesta av sina klasskompisar. Men det är också möjligt att man skulle tycka att det är skönt att få fokusera på en sak tills man kan det. Du måste inte lära dig hur ekvationer fungarar, inte just nu. Det räcker om du jobbar vidare med parenteser och ordning på räknesätt, och när du hanterar det på ett bra sätt har du tagit ett steg framåt. Inte halkat mer efter.

Ur pedagogisk synvinkel tycker jag att det känns klockrent. För mig är det självklart att man måste ha (tillräcklig) koll på parenteser och räknesätt innan man kan börja med ekvationer. Moment i matten handlar nästan alltid att bygga vidare på tidigare begrepp, och om de begreppen är svajiga blir det svårt eller omöjligt att få säkerhet i de nya begreppen. (Det är klart att man lär sig exempelvis ordning på räknesätt bättre när man håller på med ekvationer, men utan åtminstone viss säkerhet i ordning på räknesätt är du körd. Typ.) Och det finns förstås vinster i undervisning också – inte bara lärande. Om jag som lärare kan utgå från att eleverna jag undervisar i linjära ekvationssystem faktiskt har ok koll på linjära ekvationer, så blir det hundra gånger lättare för mig.

Men hur skulle undervisning se ut, om man skulle kräva att elever har ok koll på ett område innan de går vidare till nästa? Leder inte det till nivågrupperad undervisning? Forskning säger att det inte vore gynnsamt ur pedagogisk synvinkel, och även om man kan fråga sig hur allmängiltiga de resultaten är tycker jag personligen att det finns ideologiska och demokratiska skäl för att undvika nivågruppering.

Tja, det är inte säkert att man måste dela upp grupper efter hur långt man kommit i matten. Kanske kan man ha grupper där eleverna befinner sig på olika nivåer, samtidigt. Det är inte nödvändigt att alla följer samma genomgångar, och jobbar på samma sida i matteboken*.

Att låta elever arbeta med olika moment är den lätta delen. Det svåra är att introducera nya begrepp för eleverna. En möjlig lösning är vad som kallas ”flipped classroom”, och går ut på att eleverna sitter hemma och går igenom inspelade videogenomgångar (eller kanske läser i bok), och att man i klassrummet mest bara arbetar med övningsuppgifter. När jag föreslagit den modellen för mina elever har några tyckt att det verkar intressant, men fler har tyckt att det verkar dåligt att inte kunna ställa frågor under genomgångar.

Kanske går det att komma runt på något smart sätt. Kanske finns det andra smarta sätt att få undervisning i flera moment samtidigt i ett och samma klassrum att funka.

Det vore intressant att testa milstolpar. Och framförallt vore det intressant att höra vad elever tycker om det.

2 thoughts on “Milstolpar/grupperad undervisning

  1. Grymmt att du jobbar med det här. Skulle man kunna starta en friskola som jobbade på det här sättet? Eller sätter skollagen stopp för det idag?

    Jag hade själv älskat det i skolan. Mest för att jag gillade att vara först och snabbast. Det hade nog lett till att jag gjort klart mattematikundervisningen en eller två årskurser före schemat. :)

Kommentera

