Dagens fråga: tid

Jag har som sagt bestämt mig för att skära ner på prov för att få tiden att räcka till. Men innan jag bestämde det fanns ett prov inplanerat för mina två grupper i matte 2b. De är ungefär 50 elever.

Jag har kollat hur lång tid det tar att gå igenom ett prov. I snitt tar det ungefär 15 minuter. Vad jag förstått är det inte speciellt mycket tid – kanske till och med mindre än genomsnittet. Men för 50 elever blir det 12,5 timmar, eller om man vill, 1,5 arbetsdagar.

Dagens fråga: Hur hinner lärare med att bedöma prov i sin vanliga arbetsplanering? Skulle jag bli klar med de prov jag vill, för att eleverna inte ska behöva vänta längre än en vecka på feedback, behöver jag jobba till midnatt.

Det känns inte rimligt.

2 thoughts on “Dagens fråga: tid

  1. Önskar att jag hade dagens svar. Det har jag inte. Skickar en styrkekram för jag vet att processen du är i nu inte alltid är rolig. Man hinner inte va så bra som man vill vara. Åtminstone inte i början. Sen vet jag inte riktigt vad som händer. Antingen vill man mindre eller så hittar man sitt sätt…

    • Tack, snälla vän!

      Det blev inte hela kvällen/natten, däremot satt jag torsdag förmiddag. Nu känns det som att jag kommit förbi den första perioden med uppstartsjobb (*håller tummarna*). Jag ser fram emot att förhoppningsvis få lite mer normala arbetstider.

      Hoppas att du också har någorlunda vettiga tider, med de små liven du tar hand om. :-)

Kommentera

