Det här med tid

Jag betraktar mig som en rätt ambitiös ny lärare, och jag är rätt säker på att kollegorna omkring mig har ungefär samma uppfattning. Min avsikt med att bli lärare är inte bara att ha ett jobb, eller för den delen ett kul jobb, utan att ha ett jobb som är meningsfullt. Med den utgångspunkten är det inte speciellt lockande att göra ett halvbra jobb som lärare – om jag inte kan vara en bra lärare kan jag lika gärna jobba med något annat.

Men så är det det här med tid också. Jag tror att jag faktiskt skulle kunna göra det mesta som jag vill hinna med som lärare, om jag bara försakade allt annat i livet. Men det är inte så bra idé, speciellt inte på lång sikt. Jag (och min fantastiska och förstående sambo) räknade med att jag skulle ha massor att göra första månaden som lärare, och att det skulle gå ut över rätt mycket av min fritid. Det är inte så konstigt – lärare har enligt avtalet en arbetsvecka motsvarande 45 timmar, och när man har nytt yrke, ny arbetsplats och nya kurser kan man räkna med att det blir mer än 45 timmar.

Men nu har det gått en och en halv månad, och tiden jag lägger på jobb måste bli mer normal.

Igår funderade jag en hel del över läget, och fick till slut de här (rätt självklara) insikterna:

  • Jag hinner inte med att göra allt som jag vill att en riktigt bra lärare ska göra. I alla fall inte nu, medan jag fortfarande måste lägga rätt mycket tid på att göra kursplaneringar och -material, och bygga upp rutiner av allehanda slag.
  • Om jag inte själv väljer vad jag ska prioritera ner eller välja bort kommer jag antingen (a) gå sönder eller (b) riskera att tvingas till dåliga prioriteringsval när tiden tar slut.

Så efter en del funderande, och lite analys av vad min arbetstid går till, har jag bestämt mig. Jag ska prioritera ner proven. Prov är mycket värdefulla som betygsunderlag, och att kolla kunskaper hos många elever på en gång, men det finns två saker som talar för att prov är en bra sak att minska på:

  1. Prov tar massor med tid. Om jag har mindre prov, och mer sällan, kommer det att ge rätt mycket tid i balansboken.
  2. Att prioritera ner betygsunderlag är förstås tråkigt, men om det står mellan att prioritera ner betygsunderlag eller undervisning är det enkelt val. Om jag får ett betygsunderlag som är hälften så bra som det borde är det tråkigt. Om jag har undervisning som är hälften så bra som den borde är det katastrof.

Att jag prioriterar ner prov betyder att jag kommer att behöva jobba mer aktivt med andra typer av bedömning – både för att hålla koll på hur eleverna ligger till kunskapsmässigt, och för betygsunderlag. Jag har redan en del sånt, och jag hoppas att jag kan hitta fler metoder samtidigt som jag utvärderar och utvecklar de metoder jag har. Men det blir en annan bloggpost.

Har du tankar eller kommentarer är jag som vanligt glad för alla sorts kommentarer.

(PS: Jag är skyldig kollegan Rebecka Rönnbäck ett tack och rektor/chef Jeanette Fry två tack för att jag fick dessa insikter tidigare istället för senare. Tack.)

2 thoughts on “Det här med tid

  1. Ping: Att motivera elever att jobba, även utan prov | Att bli lärare

  2. Ping: 13 lärdomar/erfarenheter från första halvåret som mattelärare | Att bli lärare

Kommentera

